In Bristol (Groot-Brittannië) verwerkt de lokale rioolwaterzuivering GENeco rioolafval en voedselresten tot biomethaangas. Dat wordt gebruikt voor de bussen van lijn 2, naar Bath. Op een volle tank biogas - geproduceerd uit de jaaropbrengst aan afval van ongeveer 5 mensen -kan de bus 300 kilometer vooruit, schrijft Grist.

'Gesloten kringloop'
Zo ontstaat iets dat begint te lijken op een gesloten kringloop. “Voertuigen op gas leveren een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in Britse steden, Maar de Bio-Bus gaat nog verder dan dat en wordt daadwerkelijk aangedreven door de lokale bevolking. Daarbij is bepaald niet uitgesloten dat degenen die in de bus zitten er zelf aan hebben bijgedragen", zegt Mohammed Saddiq, manager van GENeco in The Guardian. Biogas is aanmerkelijk schoner dan fossiele brandstoffen.

Van afval naar grondstof
Het idee is minder revolutionair dan het lijkt. Ook bij ons rijden al bussen op gas, al gaat het dan om aardgas. Maar biogas is in opkomst: we slagen er steeds beter in onze afvalstoffen niet zomaar te storten of te verbranden, maar in te zetten als nieuwe - duurzame - energiebron. Het Britse GENeco is de eerste biogasfabriek in Groot-Brittannië. Het bedrijf levert, behalve de brandstof voor de poepbus, ook genoeg energie voor 8.500 huishoudens.

Naast energie levert afval digestaat op. Dat zou als meststof kunnen worden gebruikt. Opvallend genoeg rept Grist daar met geen woord over. Toch is hergebruik van die reststroom minstens zo belangrijk om in de buurt van een kringloop te komen.

Fotocredits: Bath Bus Company
Dit artikel afdrukken