De Nederlandse douanier die de hamsandwiches van een trucker in beslag nam, haalde niet alleen de Nederlandse maar ook de Britse pers, zoals de BBC en Independent.

Het is een treffend voorbeeld van de praktische consequenties die de brexit met zich mee brengt. Het Europese vasteland zich de afgelopen jaren op voorbereid heeft. De Britten duidelijk niet.

Vorige week waarschuwden vertegenwoordigers van de voedingssector tijdens een 'nood-bijeenkomst' in alle toonaarden hun regering. Er dreigt chaos, aldus The Guardian. Michael Gove, de verantwoordelijke minister, kon vrijdag niet anders dan beamen dat er zich de komende weken nog "aanzienlijke extra verstoringen" zullen voordoen aan de Britse grenzen als gevolg van de douaneveranderingen.


Lege schappen
De slechte voorbereiding van de Britten blijkt niet alleen uit het ham-voorbeeld, maar ook uit de problemen die zich voordoen in de Noord-Ierse supermarkten. Die kampen met lege schappen, als gevolg van het feit dat Noord-Ierland als onderdeel van Groot-Brittannië wel uit de EU is gestapt, maar niet uit de gemeenschappelijke interne markt. Een handelsgrens in de Ierse Zee was de uiteindelijke oplossing in de onderhandelingen om een 'harde' grens op het Ierse vasteland te voorkomen. Maar dat besef is niet doorgedrongen tot talloze Britse bedrijven, met als gevolg dat truckladingen vol voedingsmiddelen zonder exportpapieren, douaneformulieren of gezondheidsverklaringen (noodzakelijk voor producten van dierlijke herkomst) de oversteek naar Noord-Ierland - of ook het Europese vasteland - niet kunnen maken.

Vis niet vers
Het schrijnendst is het probleem voor de Schotten, schrijft de Financial Times. Voor de tweede week al kunnen de Schotse vissers hun zeevruchten niet naar Europa afzetten. De Schotten voeren vrijwel al hun langoustines, Sint-Jacobsschelpen, oesters, kreeften en mosselen uit naar de EU, waar er meer animo voor is dan in Groot-Brittannië. Vóór de brexit gold dat een versgevangen Schotse vis of coquille de volgende dag al op een Frans bord kon liggen. Maar door IT- en logistieke problemen gaan er op dit moment wel 4 of 5 dagen overheen. En dan is de vis niet vers meer. Met als gevolg dat Europese afnemers hun orders annuleren.

DFDS, één van de grootste verschepers van Schotse vis naar Europa, heeft zijn 'groupage'-diensten (waarbij zendingen van verschillende (kleinere) producenten gecombineerd worden) zelfs moeten opschorten. Per zending kostte het in orde maken van de douaneformulieren en gezondheidsverklaringen 8 tot 16 uur. Volgens de branchevereniging Seafood Scotland ligt een derde van de Schotse vloot in de haven omdat het niet loont in deze omstandigheden uit te varen.

Vissersschepen in de haven
Nederlandse en Franse vissersschepen wagen zich nog even niet in de Britse wateren. De Fransen niet omdat de Britten traag zijn met het afgeven van vergunningen om in hun wateren te mogen vissen, klaagt de Franse minister Clément Beaune in de Financial Times. Scheveningse vissers wagen zich ook nog niet zomaar op zee, omdat "de situatie voor EU-vissersvaartuigen enorm lastig kan zijn wanneer binnen een week in zowel Engelse als ook Europese Unie wateren wordt gevist", waarschuwt de Vissersbond volgens het AD, aldus de bond. Iets wat voor Nederlandse vissersvaartuigen veelvuldig aan de orde is. In Schotse wateren zijn ook weer andere regels van toepassing. Vissers lopen dan ook gemakkelijk het risico per vergissing een overtreding te maken.

Dit artikel afdrukken