Het lijkt erop dat Van Ossel ongelijk krijgt. AH speelt het spel via de prijs. De Levensmiddelenkrant van week 32 heeft een reportage over de eerste maanden van de eerste AH winkel in België. "Het is hier echt goeiekoop. Veel producten zijn hetzelfde als bij Gelhaize, zoals de lasagne, maar wel een euro goedkoper", citeert de krant een Vlaamse echtpaar. Belgen blijken plots ook aan de dagverse melk te gaan. Franchiser Nathalie van Ende van de Brasschaatse AH vertelt dat ze vroeger 'amper 6 flessen' gepasteuriseerde melk verkocht, maar nu enkele rolcontainers verse per dag.

Vlamingen lopen de AH-winkel plat. Zozeer dat concurrenten Delhaize en Carrefour inmiddels een Nederlands etno-schap hebben ingericht met daarin producten als Bolletje beschuit, Peijnenburg ontbijtkoek, De Ruijter hagelslag, Unox rookworst en satésaus van Calvé. AH antwoordt met de bouw van een tweede winkel in Stabroek. Het pand wordt eind deze maand opgeleverd.

Carrefour slaat terug met Smile, een nieuw garantie-label. Smile garandeert dat je voor een product echt de laagste prijs betaalt. Wie teveel betaalt, krijgt van Carrefour het verschil tien maal terug. Carrefour wil niet bevestigen dat de actie tegen AH is gericht.

Het lijkt erop dat je ook van Belgen rasechte prijskopers kunt maken en dat de Belgische eetwinkeliers zich daar ernstig van bewust zijn.

Waarom is AH in België zo goedkoop, terwijl het dezelfde prijzen hanteert als in Nederland? In België mag een retailer niet onder de inkoopprijs verkopen. In Nederland wel. Het lijkt erop dat AH vasthoudt aan Hollands winkelen. Hoe? In de markt hoorden wij dat de Hollanders zich aan de wet houden door bij zichzelf in te kopen. In Nederland wel te verstaan. Precies op 'kostprijs'. De Zaanse wel te verstaan, niet die van Unox, Bolletje en Calvé. Tel uit je winst Vlaming. Daar hebben Carrefour, Colruyt en Delhaize niet van terug. Tenzij ze een Nederlands vestigingetje openen natuurlijk.
Dit artikel afdrukken