imageWanneer iemand zijn eigen persoon commercieel uitbuit, noem je zo iemand een "merk". Drie factoren zijn daarbij absolute voorwaarden: een consequent herkenbaar en aansprekend gedragspatroon; een bijpassend, herkenbaar uiterlijk; en veel in de media komen. Charisma is handig, maar niet echt noodzakelijk.

De ulltieme test: je moet zo'n persoon in paar steekwoorden kunnen karakteriseren. Bijvoorbeeld:

1. Kaal, oud worstmaker, Oss, links.
2. Zanger, plastische chirurgie, "It hurts, Oprah!"
3. Zanger, War Child, Ahoy, ideale schoonzoon
4. Amerikaanse president, orale (geen)seks
5. Fors, Amsterdam, restaurantrecensies, autoriteit
6. Afvallen met merkproducten, boerendochtergezicht Inderdaad, merkenbouw is ook in de eetwereld uitbundig aanwezig. De reden is overduidelijk: er is geld mee te verdienen. Daarom willen uitgevers van kookboeken graag een "merk" als schrijver op de voorzijde hebben en wil men in kookprogramma's graag bekende koks inzetten om zakjes en pakjes open te scheuren. Ik vermoed dat veel koks en schrijvers er te verlegen, terughoudend of slecht gebekt voor zijn, maar die zouden zich nog eens achter de oren moeten krabben. Daar zijn cursussen tegen.

Onlangs werd de receptenwebsite Iens recepten gelanceerd. Een van de oprichters is Wim Andrea, een van de bekendste reclamebaronnen van Nederland. Het is dus niet verbazingwekkend dat Iens Recepten veel eetmerken uit de eetwereld gebruikt om direct meer uit te stralen dan de (immense) concurrentie. Prominent staan dus op de site de wijntips van Nicolaas klei, de boeken van merkauteurs Janneke Vreugdenhil, Onno Kleyn en Pierre Wind (kaal, Haags) en, daar zijn ze weer, recepten van topkoks.

Wat is het merk Jonnie Boer (***-kok, Zwolle)? Hij heeft een sympathieke buurjongensuitstraling, maar laat zich voor de zekerheid bij voorkeur in koksuniform fotograferen. Hij komt redelijk bescheiden over, wat in Nederland zeer gewaardeerd wordt, wanneer je tot de absolute top behoort. Zijn echte onderscheid is zijn twee-eenheid met zijn vrouw, die hij bijna altijd noemt. Zo ook in zijn recept voor Iens Recepten, "'Dit is de eerste maaltijd die ik voor mijn vrouw Thérèse heb gemaakt. Ik heb er goede herinneringen aan, vandaar dat dit mijn favoriete maaltijd is geworden!'"

ingrediënten
• 500 g spaghetti
• olijfolie
• 1 teentje knoflook, fijngehakt
• 2 sjalotjes, fijngesnipperd
• flinke scheut Prosecco
• 2 jonge preien, in ringetjes
• 250 g gerookte IJsselmeer paling, in stukjes
• 1 bos platte peterselie, fijngehakt
• 4 grote rijpe tomaten, in blokjes
• Reypenaer kaas, geraspt
• 2 limoenen, in partjes

Jonnie kookte de spaghetti in ruim water met een beetje olijfolie tot hij net niet gaar was. Hij goot de spaghetti af in een vergiet en spoelde hem onder stromend water koud, en liet hem goed uitlekken. Hij fruitte de knoflook en de sjalotjes zonder te kleuren in wat olijfolie. Toen voegde hij de spaghetti toe en bluste die met een goede scheut Prosecco. Vervolgens liet hij die even met het deksel op de pan warm worden. Op het laatst voegde hij de prei, de paling, de peterselie en de tomaat toe en schepte de spaghetti goed om en serveerde het geheel in een schaal met de geraspte Reypenaer en partjes limoen.


bron: Iens Recepten
Dit artikel afdrukken