Wie goed kijkt en rekent, weet dat zuidelijke boeren door hun schaarse grond duurzamer met hun dieren per hectare hebben leren omgaan dan de noordelijke boeren. Maar het wrijft en schuurt. Daarom is er zoveel gedoe over de nieuwe melkveewet.
Zuidelijk neologisme: 'eigenschaligheid'
Het publiek, de politiek en ook de verantwoordelijke staatssecretaris zijn voor grondgebonden dierhouderij in ons land. Om daarmee om te kunnen gaan, hebben de zuidelijke boeren een neologisme uitgevonden om toch nog te kunnen blijven groeien: 'eigenschaligheid'. Dat lijkt te betekenen dat de koe regelmatig een luchtje moet kunnen scheppen als de maatschappij dat graag wil. De zuidelijke boeren van de Zuidelijke Land- en Tuinbouworganisatie (ZLTO) formuleren dat als volgt: eigenschaligheid: het bedrijf moet passen bij de omgeving, bij de ondernemer en bij zijn markt (vraagt de markt weidegang, dan kan en zal de veehouder dat leveren). Maar er is te weinig grond en dus heeft 'eigenschaligheid' niets met grondgebondenheid te maken, ook al is het aangenaam voor de koe om af en toe even naar buiten te kunnen.
Grondgebondenheid betekent dat mest op het land van de boer moet kunnen worden gebruikt en niet met kunstgrepen ergens anders hopelijk toch nuttig en zonder fraude wordt toegepast.
Boerderij noteert: LTO Noord vindt dat er grenzen moeten worden gesteld aan de optie voor 100 procent mestverwerking, om hiermee de groei van de melkveehouderij evenwichtig te laten plaatsvinden, met behoud van grondgebondenheid en weidegang en binnen de milieurandvoorwaarden. De beperking aan de grondloze groei moet erop gericht zijn dat de verhouding tussen grond en koeien niet scheef groeit.
Het schisma tussen Noord en Zuid
Wat Boerderij dan ook werkelijk noteert is het schisma tussen de Noordelijke en de Zuidelijke boeren van Nederland. Noord wil grondgebonden, Zuid kan dat niet willen.
Voor supermarkten en andere grootverkopers van zuivel wordt het makkelijk kiezen: zij kiezen straks voor Noordelijke melk, boter en kaas. Dat wil het publiek immers en zij moeten zich ergens mee onderscheiden. Brabantse melk gaat voortaan naar de anonieme wereldmarkt in het verre buitenland, ook als de prijzen daar een tijdje laag zijn. Dat laatste gebeurt regelmatig. Dat is juist voor niet-grondgebonden boeren - die hogere kosten hebben én een ongunstiger eigen vermogen - soms erg vervelend. Noordelijke melk houdt zijn prijs, want die is zoals wij en steeds meer stadse Europeanen in onze buurt die willen en gewend zijn af te rekenen. Die prijs hoeft niet mee te schommelen, want dat is hun 'eigen' merk melk. Die is zonder gedonder en kopen consumenten straks net als een pak Brinta of Wasa Crackers altijd voor dezelfde prijs.
Onlangs zei Martin Scholten, de beestenbaas van de WUR, dat we ook de Brabantse aanpak serieus moeten nemen. Zou zijn visie het redden tegen de publieke opinie die meer wil dan koeien die - zo ziet het denken aan de stedelijke grachten dat - als bajesklanten af en toe een luchtje mogen scheppen? Wie commercieel slim is, maakt dat verschil immers tastbaar.
De Brabantse boeren van ZLTO maken dat nu mogelijk door hun 'eigenschaligheid'. Dat heeft nou eenmaal een industrieel luchtje, ook al is dat alleen maar emotioneel.
Fotocredits: Koe binnen, Reginald Dierckx
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick #43. Nee de UNOX rookworst vind ik geen niche. Maar dat is de campina vla voor mij althans ook niet, of het mona toetje, de danoontjes, ben en jerrys etc. En deze bewerkte varianten van witte melk zijn dan ook het toefje op de melkprijs. Daar gaan alleen zo weinig liters in. In een kg kaas wel 10 en daar zit hem de kneep. We kunnen niet allemaal toetjes maken. Diervoort en den Eelder wel.
En wat ik geleerd heb van de eieravonturen? Dat we koste wat het kost moeten voorkomen dat wij ons extra beperkingen op laten leggen welke niet in de markt terug te verdienen zijn. Anderzijds gun ik onze koeien net als kippen een goed leven en kan het wel mits deze bedrijfsmatige handicaps links of rechtsom gecompenseerd worden.
Sjaak, ik hield in 2013/14 een aantal lezingen voor boeren en hun mogelijkheden. Ik zie het langzaam komen (meer dan in de jaren daarvoor). Er is een nieuwe leergang boerenondernemerschap voor nodig. Anders valt er niets te organiseren. Want je hebt gelijk: de boer die alles zelf doet, is een witte raaf en geen voorbeeld voor wat anderen ook zouden kunnen.
Die Wilde Weide Kaas herinner ik me als heerlijk. Heb m al tijden niet meer geproefd. Leuk te horen dat jij daar iets mee te maken hebt gehad!
Dick, beleving verkoopt inderdaad heel goed op dit moment. Het is ook onmiskenbaar dat "echte" smaak meer gewaardeerd wordt op dit moment. Om de hoek geproduceerd op een ambachtelijke manier geeft de stedeling het gevoel dat ze "thuis" zijn.
De voorbeelden die je noemt van Jumbo, Lidl en Unilever zijn trendsettend. Maar leidt het ook tot hogere marge bij de producent? Helaas denk ik van niet. Nou kun je dat vertalen dat het initiatief dan vanuit de sector moet komen. Wil je die marge hebben dan is dat ook zo. Kun je aangeven hoe dat georganiseerd moet worden?
De voorbeelden van Spierings en Diervoort zijn natuurlijk pareltjes en moeten we koesteren omdat ze de gehele sector doen oplichten. Ik heb ook zeer veel bewondering voor dit soort bedrijven. Maar het moet boven het niveau van het individuele bedrijf getild worden. Want het is maar voor weinigen weggelegd om zo'n bedrijf te runnen.
Ik heb zelf 10 jaar mijn eigen melk verwerkt in kaas (nadat mijn moeder dit 30 jaar gedaan had). 20 jaar geleden was ik één van de initiatiefnemers van de zogenaamde veenweidekaas. Streekeigen, ambachtelijk van de boerderij. Toen nog te vroeg en een verkeerde marketing. De biologische variant loopt overigens wel geweldig (wilde weide kaas). Het is een bedrijfsconcept waarbij je vervolgens echt altijd aan het werk bent. De gebondenheid zit niet alleen meer in koeien melken en verzorgen maar ook nog eens de melk verwerken en de kaas verzorgen. Hoeveel levens heb je als boer of als familiebedrijf?
Verder heb ik als nuchtere boer altijd nog weerstand bij het exclusief maken van voedsel door het soms simpelweg mooi te verpakken. De tweedeling in de samenleving lijkt er alleen maar groter mee te worden. De "bovenkant" van de samenleving gaat mee en kan mee in de trend. De "onderkant" van de samenleving grijpt juist eerder naar fast food omdat het overal verkrijgbaar is en minder kost dan "water uit de kraan". De levensverwachting in achterstandswijken is nu al 5 jaar minder dat in de degelijke wijken.
Als ons antwoord hierop is dat we melk "slim gaan verpakken" om op trends in te spelen dan doen we het niet goed.
Heb jij hier de antwoorden op?
Dick #40 : Ik schreef in #34 dat, melk van de melkveehouder allemaal wit en hetzelfde is. Dat het verschil gemaakt wordt door of het te ontvetten, te pasteuriseren of uht verhitten.. Daarmee geef ik toch een verschil aan.
Ik heb zelf voor 2 mnd de moeite genomen om van mijn buurvrouw hier die melkveehoudster is verse melk te halen.. maar ik vond dat helemaal niks. Gepasteuriseerde melk is superieur, zeker in gebruik voor de consument. Ik heb ooit op tv in de keuringsdienst van waarde de productmanager van fabrikant Arla horen vertellen dat hun "geheim" van smaak was... Het net iets heter pasteuriseren van de melk dan standaard in de markt gebeurd.. Maar ik denk dan,.. als hij "het geheim" verteld zal dat wel niet zo zijn.. Maar ieder zijn smaak/ervaring.
Jos, ik denk niet dat het een niche is. En ik denk dat je kunt leren van de eierenavonturen binnen de EU. Vervolgens kun je je de vraag stellen of Unox rookworst een nicheproduct is.