Een botsing tussen 3 robots legde dit weekend het grootste geautomatiseerde distributiecentrum van de Britse online supermarkt Ocado stil. In het DC in Erith, in zuidoost Londen, brak een hevige brand uit die pas na 14 uur onder controle was.

Het directe gevolg van de brand is dat Ocado duizenden klanten moest teleurstellen. In Erith kunnen tot 150.000 bestellingen per week verwerkt worden. In het distributiecentrum razen meer dan 1.000 robots over een raster, stoppen om kratten op te pikken en vervolgens af te leveren bij (menselijke) orderpickers die de bestellingen voor de klant inpakken. Omdat de botsing en brand zich diep in het distributiecentrum voordeden, was het blussen - na de evacuatie van de 800 personeelsleden - geen eenvoudige klus. Toch is de schade beperkt gebleven tot "minder dan 1% van het raster", aldus Ocado in The Financial Times, "dankzij de genomen brandvertragende maatregelen." De online keten werkt eraan om de normale service zo snel mogelijk te herstellen. Binnen een week zou het DC weer operationeel moeten zijn.

Het is al de tweede keer dat een door robots veroorzaakte brand een distributiecentrum van Ocado treft; in 2019 brandde het DC in Andover uit. Dat kostte Ocado twee jaar om te herbouwen. De herbouw stelde het bedrijf in de gelegenheid om snel in te kunnen spelen op de toegenomen vraag naar thuisbezorgde boodschappen als gevolg van de coronacrisis. Ocado verkoopt de eigen software en technologie ook aan andere retailers, waaronder Kroger in de VS en Casino in Frankrijk.

Picnic, de grootste online retailer van Nederland, ontwikkelt zijn eigen machines en automatisering en heeft de komende jaren sowieso 3 geautomatiseerde distributiecentra op de rol staan: Utrecht, Ridderkerk en Zwolle.

  • Deel
Druk af