De Franse supermarktketen Carrefour werkt aan het optimaliseren van zijn thuisbezorgdienst. De retailer experimenteert met thuisbezorging tot ín de koelkast en diepvries zonder dat de klant thuis hoeft te zijn om de deur open te doen. Een primeur voor Frankrijk, aldus BFMTV.

Zo hoopt Carrefour, de grootste Franse supermarktketen, zich te onderscheiden van andere thuisleveranciers zoals UberEats en Deliveroo, die in Frankrijk ook boodschappen bezorgen. De markt voor thuisbezorging in Frankrijk is met zo'n €10 miljard relatief klein, omdat het merendeel van de Fransen kiest voor ophalen bij een pickup point, op een zelf gekozen tijdstip.

Het thuisbezorg-idee van Carrefour steekt als volgt in elkaar: de klant bestelt via internet, kiest voor 'bezorging tot in de koelkast' en spreekt een tijdstip af. Vanaf een uur voor het bezorgtijdstip wordt het speciale 'slimme' slot (van Linus Yale, kosten zo'n €200 à 300, plus connected lock-app dat de klant wel moet hebben) voor hem ontgrendeld. De bezorger meldt zich, krijgt toegang, zet de boodschappen in koelkast, diepvries en keukenkast, maakt een foto en trekt de deur weer achter zich dicht. De klant krijgt de melding van binnenkomst en vertrek en de foto van zijn of haar gevulde koelkast.

Carrefour heeft het kunstje van thuisbezorging tot in de koelkast afgekeken van het Amerikaanse Walmart, dat er op mikt zijn sinds 2019 bestaande InHome-service uit te breiden van 6 naar 30 miljoen klanten in de VS. Voor een Walmart-abonnement betalen klanten $20 per maand. Carrefour heeft nog niets gezegd over de verdere uitrol en eventuele prijs voor de nieuwe 'tot in je koelkast'-thuisbezorging.


  • Deel
Druk af