Begin deze maand kwam het Franse Vegemag met de onthulling. Vegemag publiceerde de brief waarin Bonduelle liet weten dat het bedrijf in 18 van zijn producten (op een totaal van 300 verschillende producten) aroma's van dierlijke oorsprong (kip, rund, varken, schaap) gebruikt. Die staan op de etiketten als 'aroma' of 'natuurlijk aroma' vermeld. Dat is in lijn met de verplichtingen die Franse etiketteringsregels opleggen.

'Veggi-gate'
Maar voor vegetariërs, veganisten en mensen die uit religieuze overtuiging bepaalde diersoorten niet mogen eten, is het een onaangename verrassing. Op de sociale media stak een storm op. Die verergerde nog eens nadat de Franse kranten het verhaal oppikten. Al snel kwam aan het licht dat ook andere merken, zoals Cassegrain en huismerken van de grote supermarktketens die door Bonduelle gemaakt worden, de vlees-aroma's bevatten.
Vegemag ontdekte zelfs dat Bonduelle op zijn site een recept had staan voor een 'vegetarische Provencaals stoofpotje'. Mét gebruikmaking van een van de gewraakte 18 producten. Het recept is inmiddels verwijderd.

Transparantie
Bonduelle gaat voor volledige transparantie. Het bedrijf komt met twee maatregelen:
- op de site www.bonduelle.fr is de informatie bij de betreffende producten inmiddels aangepast
- op korte termijn worden de etiketten aangepast, zodat de informatie ook voor de klant in de winkel toegankelijk is.

De producten worden niet van de markt gehaald. Ook heeft Bonduelle geen plannen om de receptuur aan te passen.
In Nederland gaat het om witte bonen in tomatensaus, die met dierlijke bouillon zijn bereid, schrijft Out-of-Home-Shops op basis van berichtgeving in het AD.

Update (23:59h): Bonduelle Nederland geeft aan 1 product te zullen aanpassen aan de verwachting van vegetariërs.

Fotocredits: Transparante vermelding op de site, www.bonduelle.fr
Dit artikel afdrukken