'Shrink it and pink it'
De boer is steeds vaker een boerin. Dat is iets waar gereedschappen- en machinemakers geen rekening mee blijken te houden. De Amerikaanse Ann Adams en Liz Brensinger merkten dat op de boerenmarkten waar zij met andere boerinnen spraken voortdurend geklaagd werd over werktuigen die te zwaar of te groot of te onhandig waren. Adams en Brensinger kwamen tot de conclusie dat het niet aan de 'zwakke boerinnen' lag, maar aan de op mannen gerichte ontwerpen. Het marketing-adagium 'shrink it and pink it' dat standaard voor vrouwenversies van wat dan ook gebruikt wordt, werkt niet in boerenland.

Ergotherapeut
Dus huurden ze een ergotherapeut en ingenieurs in om verschillende gereedschappen te testen en te kijken hoe vrouwen daar mee omgaan. Zo kwamen ze tot een nieuw schop-ontwerp: vrouwen blijken een schop namelijk onder een hoek in de grond te steken in plaats van recht, zodat ze hun kracht beter kunnen gebruiken. Een beter passend handvat en een bredere bovenrand met een 'traprandje' vervolmaken de vrouwenversie van de schop.

Voor en door vrouwen
Adams en Brensinger hebben inmiddels Green Heron Tools opgericht, een site waar allerlei gereedschappen zijn te vinden, ook door andere bedrijven ontwikkeld. Maar ze zijn allemaal 'getest, goedgekeurd en aanbevolen door vrouwen', schrijft Grist.
Dit artikel afdrukken