De Europese boerenprotesten zijn nog niet verdwenen. Afgelopen dinsdag kwamen in Brussel opnieuw boeren in actie tegen het voorgenomen handelsverdrag tussen de EU en de Zuid-Amerikaanse Mercosur-landen. Het handelsakkoord zou Europese auto’s en industriële producten gemakkelijker naar Zuid-Amerika brengen, terwijl het veel goedkoper geproduceerde landbouwproducten, vooral vlees en suiker, in Europa toelaat. Boeren vrezen voor hun positie en concurrentiekracht in een markt waar de laagste productieprijzen wereldwijd de norm zetten.
De demonstranten verzamelden zich op het Schumanplein, dicht bij de Europese instellingen. Anders dan bij eerdere, ruige boerenprotesten van afgelopen winter en voorjaar waren deze demonstranten jong, progressief en vreedzaam. Twee trekkers, wat vlaggen en een podium vormden het decor voor hun protest tegen de zogeheten 'auto’s voor koeien'-deal. Het verdrag, dat mogelijk tijdens de G20-top in Brazilië in december beklonken wordt, zou volgens de boeren zowel hun inkomen als de natuur schaden. "Wij produceren hier al genoeg vlees zonder de ontbossing die in Zuid-Amerika plaatsvindt," stelde een van de deelnemers.
Boerenorganisaties benadrukken dat ze voor verduurzaming zijn, maar stellen dat dit verdrag hen dwingt te concurreren met goedkoop geïmporteerd vlees, terwijl ze in Europa al met de zware eisen van de Green Deal te maken hebben. Voor de boeren is de import van vlees uit Zuid-Amerika dan ook een onnodige en oneerlijke druk op hun toch al kwetsbare inkomsten.
Hoewel de Europese Commissie heeft aangegeven de zorgen van boeren serieus te nemen, lijkt directe dialoog tijdens dit protest uit te blijven.
Heeft het nog zin om auto's als uitgangspunt voor een deal te nemen nu China de automaker voor de wereld aan het worden is? Voor Zuid-Amerika mogelijk wel. De Chinese autodominantie is gebaseerd op elektrische auto's. In Zuid-Amerika houdt de vraag naar fossiele auto's nog wel een tijdje aan vanwege de afstanden en beperkte elektrische infrastructuur.
De demonstranten verzamelden zich op het Schumanplein, dicht bij de Europese instellingen. Anders dan bij eerdere, ruige boerenprotesten van afgelopen winter en voorjaar waren deze demonstranten jong, progressief en vreedzaam. Twee trekkers, wat vlaggen en een podium vormden het decor voor hun protest tegen de zogeheten 'auto’s voor koeien'-deal. Het verdrag, dat mogelijk tijdens de G20-top in Brazilië in december beklonken wordt, zou volgens de boeren zowel hun inkomen als de natuur schaden. "Wij produceren hier al genoeg vlees zonder de ontbossing die in Zuid-Amerika plaatsvindt," stelde een van de deelnemers.
Boerenorganisaties benadrukken dat ze voor verduurzaming zijn, maar stellen dat dit verdrag hen dwingt te concurreren met goedkoop geïmporteerd vlees, terwijl ze in Europa al met de zware eisen van de Green Deal te maken hebben. Voor de boeren is de import van vlees uit Zuid-Amerika dan ook een onnodige en oneerlijke druk op hun toch al kwetsbare inkomsten.
Hoewel de Europese Commissie heeft aangegeven de zorgen van boeren serieus te nemen, lijkt directe dialoog tijdens dit protest uit te blijven.
Heeft het nog zin om auto's als uitgangspunt voor een deal te nemen nu China de automaker voor de wereld aan het worden is? Voor Zuid-Amerika mogelijk wel. De Chinese autodominantie is gebaseerd op elektrische auto's. In Zuid-Amerika houdt de vraag naar fossiele auto's nog wel een tijdje aan vanwege de afstanden en beperkte elektrische infrastructuur.
Ook Franse boeren roerden zich vanmorgen. Ze blokkeerden vanmorgen een distributiecentrum van Lidl in Rousset in de regio van Aix, in het zuiden van Frankrijk.