In anderhalf jaar tijd is rond het Overijsselse Deventer het nieuwe regiomerk 'Van onze Grond' uit de grond gestampt. Het wordt gedragen door een coöperatieve vereniging met als leden boeren en supermarkteigenaren. Een boer-supermarkt samenwerking dus.
In anderhalf jaar tijd is rond het Overijsselse Deventer het nieuwe regiomerk 'Van onze Grond' uit de grond gestampt. Het wordt gedragen door een coöperatieve vereniging met als leden boeren en supermarkteigenaren. Een boer-supermarkt samenwerking dus. Geen Farmer Friendly waarbij de supermarkt zijn volledige winst uitkeert aan de boer zoals de Farmers Defence Force wilde en nog altijd stampvoetend eist, maar een samenwerking tussen boer en supermarkt waarbij ze de verdiensten in hun directe keten heel direct delen. Dat maakt het bijzonder. Vaker zijn korte keten initiatieven opgezet door boeren alleen. De samenwerking om een gezamenlijk aanbod te maken, lijkt de sleutel tot het succes.
De boerenproducenten kunnen, binnen marges, hun eigen prijs vaststellen. Wie de prijs overdrijft, ziet vanzelf dat de consument voor een alternatief kiest. Er is een volledig transparante prijsverdeling vastgesteld. Van de prijs die je als consument betaalt, krijgt de producent 58,5%; er gaat 15% naar logistiek en de supermarkt neemt 24%. Voor de vereningskosten vloeit 2,5% naar de coöperatie.
Nog een bijzonderheid is dat biologisch en gangbare boeren eendrachtig samenwerken. Dat wordt mogelijk mede verklaard door het feit dat lokaal het aanbod kwalitatief en kwantitatief te beperkt is.
En daarmee houden de bijzonderheden niet op op. Het is geen initiatief, zoals gebruikelijk, dat 1 supermarktformule voor zichzelf houdt maar een samenwerkingsverband met verschillende formules. In totaal doen 10 supermarkten mee vanuit drie verschillende formules vier Jumbo's, vier kleine Spar-winkels en vier Plus-winkeliers die vanuit twee verschillende inkoopcombinaties werken (Jumbo en Superunie voor Spar en Plus).
De samenwerking valt op omdat supermarkten en inkooporganisaties elkaar zwaar beconcurreren en dunne marges hebben.
Er worden geen aanvullende eisen aan de producten gesteld. De lokale herkenbaarheid bepaalt de meerwaarde die consumenten bereid zijn te betalen. "Door onze aardappels via deze coöperatie te verkopen, krijgen we er altijd een goede prijs voor", zegt de jonge aardappelteler Ruud Wansink op Nieuwe Oogst. Hij blijkt dik tevreden over zijn marge op zowel het product als zijn overige extra kosten.
Onderstaande video maakt duidelijk dat de doorbraak in het initiatief, dat startte vanuit de Clean Tech regio rond Deventer, de betrokkenheid is geweest van Jumbo-franchiser Hans Kok. Vanuit zijn expertise als supermarktondernemer is een opmerkelijk concept ontstaan als coöperatie tussen supermarktwinkels en boeren.
Dit artikel afdrukken
De boerenproducenten kunnen, binnen marges, hun eigen prijs vaststellen. Wie de prijs overdrijft, ziet vanzelf dat de consument voor een alternatief kiest. Er is een volledig transparante prijsverdeling vastgesteld. Van de prijs die je als consument betaalt, krijgt de producent 58,5%; er gaat 15% naar logistiek en de supermarkt neemt 24%. Voor de vereningskosten vloeit 2,5% naar de coöperatie.
Nog een bijzonderheid is dat biologisch en gangbare boeren eendrachtig samenwerken. Dat wordt mogelijk mede verklaard door het feit dat lokaal het aanbod kwalitatief en kwantitatief te beperkt is.
En daarmee houden de bijzonderheden niet op op. Het is geen initiatief, zoals gebruikelijk, dat 1 supermarktformule voor zichzelf houdt maar een samenwerkingsverband met verschillende formules. In totaal doen 10 supermarkten mee vanuit drie verschillende formules vier Jumbo's, vier kleine Spar-winkels en vier Plus-winkeliers die vanuit twee verschillende inkoopcombinaties werken (Jumbo en Superunie voor Spar en Plus).
De samenwerking valt op omdat supermarkten en inkooporganisaties elkaar zwaar beconcurreren en dunne marges hebben.
Er worden geen aanvullende eisen aan de producten gesteld. De lokale herkenbaarheid bepaalt de meerwaarde die consumenten bereid zijn te betalen. "Door onze aardappels via deze coöperatie te verkopen, krijgen we er altijd een goede prijs voor", zegt de jonge aardappelteler Ruud Wansink op Nieuwe Oogst. Hij blijkt dik tevreden over zijn marge op zowel het product als zijn overige extra kosten.
Onderstaande video maakt duidelijk dat de doorbraak in het initiatief, dat startte vanuit de Clean Tech regio rond Deventer, de betrokkenheid is geweest van Jumbo-franchiser Hans Kok. Vanuit zijn expertise als supermarktondernemer is een opmerkelijk concept ontstaan als coöperatie tussen supermarktwinkels en boeren.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Nick, de supermarkten zijn onderdeel van het idee.
Dick,
Je weet toch dat een supermarktketen altijd begint mét achter een idee te staan. Eénmaal het loopt begint het uitpersen.
Ik had gisteren de zak met aardappels al in de hand. Maar ik had nog aardappels die op moesten. De Jumbo op de Flora in Deventer doet al langer meer met streekproducten zoals een speciale cake of andere zaken.
Alles staat klaar om het verder uit te rollen. Er zijn zowel producenten als supermarkten die willen aansluiten. En door de steun vanuit de Cleantech Regio (grofweg Stedendriehoek Zutphen Apeldoorn Deventer) is een uitbreiding in die richting logisch.
Het enthousiasme is groot, de beperking lijkt te zitten aan de kant van de producenten: er is relatief weinig diversiteit in het aanbod (hoofdzakelijk zandgrond en daarom geen bloemkool, broccoli of wintergroente, prei of ui). Verder moeten producenten aan basiseisen voldoen wat betreft certificering, waardoor nogal wat kleinere bedrijven (nog) niet kunnen aanschuiven.
Leuk initiatief. Spannend of dit blijft en op meer plaatsen navolging krijgt. Of bestaat het al op meer plaatsen?