Nieuwsagentschap en aandelenanalist Bloomberg ziet het proces van Unilever tegen de kleine start-up Just Mayo met zijn eiloze 'mayonaise' als een teken van de algehele zwakte van het bedrijf. Het zou niet overtuigen in zijn streven naar het doen van de goede dingen voor mensen. In arren moede begon het daarom maar een proces tegen Just Mayo. In plaats daarvan zou Unilever moeten uitgaan van zijn eigen kracht.

Tetrick: 'Just mayo zit wel aan de goede kant'
Unilever zou zich bovendien niet moeten vergelijken met andere giganten die al even kwetsbaar zijn, maar zijn uitdaging zien in werkelijke vernieuwing. Omdat het bedrijf dat naar het oordeel van analisten onvoldoende doet, daagt Bloomberg Unilever daartoe uit door er pijnlijk op te wijzen dat de strijd tegen Just Mayo laat zien hoe zwak de verdediging van het bedrijf tegen kleine vernieuwers.

Het bedrijf groeit niet voldoende en overtuigt consumenten niet, zeggen analisten hardop op Bloomberg. Terwijl Unilever een gigant is met een omzet van 16,8 miljard dollar in klassieke merken als Knorr, neemt het zijn toevlucht tot juridisch gekissebis om zijn marktpositie veilig te stellen. Dat zou je echter moeten doen door producten te brengen die minder bewerkt zijn, schrijft Bloomberg. Josh Tetrick, de baas van Josh Mayo zegt het zo: “wij zitten aan de goede kant van zowel de wet als de weg die de wereld opgaat."

De analyse van Bloomberg op basis van verschillende analisten is hier te lezen.

Fotocredits: Logo Unilever, @boetter
Dit artikel afdrukken