Na de boerenkoolhype staat nu de bloemkool in het brandpunt van de belangstelling in de VS. Low-carb aanhangers zijn er dol op en betalen grif $8 voor een kooltje.
Bloemkool is het nieuwe 'witte goud'. In de VS zijn de blanke kolen niet aan te slepen. Ze zijn namelijk ontdekt door de low-carb aanhangers.
Koolhydratenvervanger
Bloemkool bevat weinig calorieën en bulkt van de vitamine C. Zijn grootste aantrekkingskracht ontleent de bloemkool op dit moment echter aan het feit dat 1 bloemkool volgens het U.S. Department of Agriculture minder koolhydraten bevat dan 1 aardappel, terwijl je er met meerdere mensen van kunt eten. Bloemkool functioneert dus als een koolhydratenvervanger.
Bloemkool staat niet bekend om zijn uitgesproken smaak. Dat is voor de low-carb-eters een voordeel. Ze maken van alles van hun bloemkool. Van puree (in plaats van aardappelpuree) tot 'rijst' door de bloemkool tot korrels te raspen. Gestoomde gare bloemkool wordt tot pizzabodem omgetoverd of als tortilla gebakken. Kleine roosjes vervangen de macaroni in de klassieker 'mac and cheese'. Het internet, social media, foodies en bloggers barsten van de recepten.
'Bloemkoolbubbel'
Er is maar één wolkje aan de bloemkoolhorizon. Koud weer in Californië en Arizona, waar het merendeel van de Amerikaanse bloemkolen wordt geteeld, zorgt voor een schaarste aan bloemkool. Dat heeft lege schappen en hoge prijzen tot gevolg, om niet te zeggen een 'bloemkoolbubbel', schrijft de Wall Street Journal. De prijs van bloemkool is sinds vorig jaar met 30% gestegen en je moet er niet raar van opkijken als je voor een bloemkool $8 neer moet tellen.
"Wens me maar geluk want ik ga op bloemkooljacht dit weekend", schreef een fan onlangs. Als je geluk hebt vind je een bloemkool-aanbieding voor $2,99 per stuk. Met een beetje pech ben je het dubbele of nog meer kwijt. Als je er al in slaagt een bloemkool te vinden.
'Afscheidsbrief'
Sommige bloemkoolfans voelen zich in de steek gelaten of verraden. Zo schreef low-carb foodblogger Mellissa Sevigny onlangs een 'afscheidsbrief', na het zien van "het kleinste en meest bloedarmoedige bloemkooltje dat ik ooit ben tegengekomen" voor $6,99. "Je bent de laatste tijd een heuse diva geworden. Iemand moet je vertellen dat achter je te laten en ik hou genoeg van je om die persoon te zijn." Mellissa's 'wraak' is zoet; ze postte een recept voor een winterse citrus broccoli-salade.
Fotocredits: 'joven coliflor', Martha Silva
Dit artikel afdrukken
Koolhydratenvervanger
Bloemkool bevat weinig calorieën en bulkt van de vitamine C. Zijn grootste aantrekkingskracht ontleent de bloemkool op dit moment echter aan het feit dat 1 bloemkool volgens het U.S. Department of Agriculture minder koolhydraten bevat dan 1 aardappel, terwijl je er met meerdere mensen van kunt eten. Bloemkool functioneert dus als een koolhydratenvervanger.
Bloemkool staat niet bekend om zijn uitgesproken smaak. Dat is voor de low-carb-eters een voordeel. Ze maken van alles van hun bloemkool. Van puree (in plaats van aardappelpuree) tot 'rijst' door de bloemkool tot korrels te raspen. Gestoomde gare bloemkool wordt tot pizzabodem omgetoverd of als tortilla gebakken. Kleine roosjes vervangen de macaroni in de klassieker 'mac and cheese'. Het internet, social media, foodies en bloggers barsten van de recepten.
'Bloemkoolbubbel'
Er is maar één wolkje aan de bloemkoolhorizon. Koud weer in Californië en Arizona, waar het merendeel van de Amerikaanse bloemkolen wordt geteeld, zorgt voor een schaarste aan bloemkool. Dat heeft lege schappen en hoge prijzen tot gevolg, om niet te zeggen een 'bloemkoolbubbel', schrijft de Wall Street Journal. De prijs van bloemkool is sinds vorig jaar met 30% gestegen en je moet er niet raar van opkijken als je voor een bloemkool $8 neer moet tellen.
"Wens me maar geluk want ik ga op bloemkooljacht dit weekend", schreef een fan onlangs. Als je geluk hebt vind je een bloemkool-aanbieding voor $2,99 per stuk. Met een beetje pech ben je het dubbele of nog meer kwijt. Als je er al in slaagt een bloemkool te vinden.
'Afscheidsbrief'
Sommige bloemkoolfans voelen zich in de steek gelaten of verraden. Zo schreef low-carb foodblogger Mellissa Sevigny onlangs een 'afscheidsbrief', na het zien van "het kleinste en meest bloedarmoedige bloemkooltje dat ik ooit ben tegengekomen" voor $6,99. "Je bent de laatste tijd een heuse diva geworden. Iemand moet je vertellen dat achter je te laten en ik hou genoeg van je om die persoon te zijn." Mellissa's 'wraak' is zoet; ze postte een recept voor een winterse citrus broccoli-salade.
Fotocredits: 'joven coliflor', Martha Silva
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Heerlijk toch dat soort gektes?
Ik kan me dr eerlijk gezegd niet druk om maken. Ik hoop dat het een mooie opsteker is voor bloemkool telers. Vorig jaar was het boerenkool.
In normale taal is het gewoon het slim vermarkten van een product.
Een deel van consumenten wil nou eenmaal zo'n 'superfood' verhaal.
Een van de meest bijzondere recepten voor bloemkool ( bloemkool gebakken in z'n eigen vet ) moet ik nog steeds eens proberen...
Wie de wekelijkse rubriek over de US van Pia de Jong in de nrc leest, weet inmiddels wel dat ze daar bijna allemaal krankijorum of totaal gek zijn, en geen enkele weerstand hebben tegen hypes, TV koks en reclamestunts, wij zijn hier trouwens ook al hard op weg, maar staan nog net iets steviger in de schoenen!
- I can live with a cauliflower shortage- schreef een kok daar op zijn blog, daar is lang niet iedereen het mee eens, de vegetariërs are into a "panic mode", en hebben het over een "cauliflower alert", code oranje. Toch zie ik ook lichtpuntje: zou daardoor mss toch langzaamaan het begrip gaan rijpen dat land-en tuinbouwproducten iets anders zijn dan mobieltjes en andere industriele producten (zie Gerlant's#1)?
Het zal eens tijd worden!!! (ook tegengekomen: de bloemkool stamt uit Syrie, het was daar dus niet altijd en alleen kommer en kwel!).
Wat een mooi verhaal en ga er maar van uit dat het klopt. We moeten weten dat voedingstoffen, zo noem ik ze maar in het algemeen, in teams werken ook in ons lichaam. Dat betekend veel vitaminen/antioxidanten opnemen zonder ander bijbehorende voedingstoffen dat ze zo weer ons lichaam verlaten. Dus dat impliceert dat we meer moeten kijken naar ons totaal voedingspatroon, en de goede balans in voedingstoffen moeten zien te vinden. Wij als voedsel producenten moeten werken naar voedzamer voedsel, dat heeft veel meer impact dan eenzijdig hoogwaardig voedsel. Dat betekent voor de consument dat het voedsel dat hij/zij tot zich neemt divers moet zijn ook om een andere reden, dat geeft de kwaliteit van de bloemkool al aan.
Zo gaat dat, iets wordt 'in' en heeft enorme verkoop tot gevolg waardoor het niet aan te slepen is en dan zakt het weer af omdat men ontdekt dat je ook broccoli als aardappel vervanger kan eten. Als je van bloemkool nasi kan maken, wat overigens erg lekker is, zou dat ook met broccoli kunnen. Nog ff en er is ruim aanbod en de verkoop zakt weer af, dan is men over de 'hype' heen
Klein probleempje. Ik sprak er vd week met kennissen in Canada over naar aanleiding van sociale media postings van hen. In Ontario, Guelph area $5 voor een bloemkool. In Manitoba, Winnipeg $ 7.50. Broccoli kost daar ook al een dollar of 3 per bolletje. Je bent er minsten twee nodig om aan een bloemkool te komen. Een alternatief wat dus geen alternatief is. Oplossing? Stoppen met het normaal vinden dat je een jaar rond bepaald voedsel kan kopen. Scheelt een heleboel, bijvoorbeeld verbruik van schaarse brandstoffen maar ook fosfaten. Een normbesef want het is net zo krom als dat wij het normaal vinden om nu paprika uit Turkije te eten.