In de Ondertussen van maandag 2 maart vallen mij deze berichten op:

- overal ter wereld slaan mensen massaal gezichtsmaskers in om zich te beschermen tegen het nieuwe coronavirus. Onzin, vindt de Amerikaanse Surgeon General. “Er zijn dingen die mensen kunnen doen om veilig te blijven en er zijn dingen die zij niet zouden moeten doen. Een van de dingen die mensen niet zouden moeten doen is erop uit gaan om alle maskers te kopen”, aldus Dr. Jerome Adams. “Bovendien”, liet hij weten in een tweet, “als zorgverleners geen gezichtsmaskers kunnen krijgen om voor zieke patiënten te zorgen, brengt het hen en onze samenleving in gevaar.” Door regelmatig je handen te wassen en te voorkomen dat je je ogen, neus en mond aanraakt met ongewassen handen, kun je jezelf beter beschermen dan met een gezichtsmasker.

- de Belgische biergrootmacht AB InBev legde 2.117 zonnepanelen op het dak van zijn Stella Artois-brouwerij in Leuven en geeft nu inwoners van de stad de mogelijkheid daarin te investeren (De Standaard). Voor €250 kun je jezelf eigenaar noemen van een van de zonnepanelen en krijg je een gemiddeld bruto rendement van 3% gedurende 5 jaar. De zonnepanelen zullen naar verwachting jaarlijks 576.000 kWh aan groene energie produceren – het equivalent van de productie van 8 miljoen 25 cl bierflesjes. De opgewekte stroom zal voor 100% door de brouwerij verbruikt worden.

- idealisten denken dat voedselbossen de toekomst zijn. In een voedselbos wordt een grote diversiteit aan eetbare gewassen dicht op elkaar wordt aangeplant in verschillende lagen. Door de hoogteverschillen ontstaan verschillende biotopen die specifieke dieren aantrekken. Een volgroeid, uitgebalanceerd voedselbos vraagt weinig onderhoud omdat het zichzelf in stand houdt. Het Algemeen Dagblad nam een kijkje bij een aantal voedselbossen midden in Amsterdam.

In Luxemburg mag iedereen gratis met het OV. Het is een poging om het aantal files terug te dringen, maar in Nederland zou dat niet werken volgens Metro. Een lunchwandeling brengt ook de ‘bovenkamer in beweging’ (Algemeen Dagblad). Bierfabrikant Corona zit in zwaar weer dankzij het virus dat dezelfde naam draagt (CNN); de supermarkten draaien vanwege hetzelfde virus meer omzet door het hamstergedrag van consumenten die denken dat ze straks geen boodschappen meer kunnen doen (Retail Detail).

Check Ondertussen dat onderwijl alweer verder is!
Dit artikel afdrukken