Een van onze correspondenten in de tuinbouw luisterde gisteravond naar staatssecretaris Henk Bleker die de kwakkelende komkommertelers van Nederland een hart onder de riem kwam steken in Overflakkee. Hij deed een boekje open over zijn persoonlijke komkommervoorkeuren en gaf de tuinders marketingadvies.
Onze correspondent meldt:
Bleker beval komkommer met honing aan. Dat is lekker; de telers moesten het zelf ook maar eens proberen. De uitspraak leek bedoeld als inspiratie om recepten met de komkommers mee te geven.
Over de EHEC crisis van afgelopen zomer zei dat de sector op een verstandige manier heeft geopereerd en dat hijzelf zijn best heeft gedaan om zo goed mogelijk met dit issue om te gaan. Daaraan voegde hij toe dat 'de sector niet moet proberen het consumentenvertrouwen geforceerd te herstellen. We moeten in hoge mate voedselveiligheid, transparantie, tracking & tracing doorvoeren en de controle op de voedselveiligheid versterken''. Innovatie vindt de staatsscretaris niet zo belangrijk. ''Innoveren, ja dat moet ook', zei hij. "Op consumentengebied en dat wordt dan vanuit het topsectoren beleid ondersteund. Maar vooral moeten we innoveren op voedselveiligheid."
Over het innoveren op consumentengebied blijkt Bleker een duidelijke mening te hebben. "We moeten ons goed bewust zijn dat lokaal geproduceerd product iets extra's heeft voor de consument''. Dit geldt met name voor zuid-Duitse Bundeslanden zoals Beieren. De lokaal geteelde komkommer geniet daar een voorkeur' (in Beieren worden geen komkommers geteeld, red.), zei hij 'We komen als Nederland te weinig in Beieren. We hebben behoefte aan marketing met meer couleur locale en verbinding met het gebied. Daar moeten we op inspelen.''
De rasmarketeer Bleker gaf een duidelijk antwoord op de vraag hoe dat moest: "Herstel van het imago van ons product kan alleen als je in Beieren het Beierse gevoel als Nederlandse komkommer kunt verspreiden"'
Volgens onze correspondent bleef een aantal telers in verwarring achter: had hun staats met zijn Johan Cruyff-waardige uitspraak nou gezegd dat ze het land moeten verlaten of dat ze moeten neppen?
Fotocredits: Daria Mnych
Dit artikel afdrukken
Bleker beval komkommer met honing aan. Dat is lekker; de telers moesten het zelf ook maar eens proberen. De uitspraak leek bedoeld als inspiratie om recepten met de komkommers mee te geven.
Over de EHEC crisis van afgelopen zomer zei dat de sector op een verstandige manier heeft geopereerd en dat hijzelf zijn best heeft gedaan om zo goed mogelijk met dit issue om te gaan. Daaraan voegde hij toe dat 'de sector niet moet proberen het consumentenvertrouwen geforceerd te herstellen. We moeten in hoge mate voedselveiligheid, transparantie, tracking & tracing doorvoeren en de controle op de voedselveiligheid versterken''. Innovatie vindt de staatsscretaris niet zo belangrijk. ''Innoveren, ja dat moet ook', zei hij. "Op consumentengebied en dat wordt dan vanuit het topsectoren beleid ondersteund. Maar vooral moeten we innoveren op voedselveiligheid."
Over het innoveren op consumentengebied blijkt Bleker een duidelijke mening te hebben. "We moeten ons goed bewust zijn dat lokaal geproduceerd product iets extra's heeft voor de consument''. Dit geldt met name voor zuid-Duitse Bundeslanden zoals Beieren. De lokaal geteelde komkommer geniet daar een voorkeur' (in Beieren worden geen komkommers geteeld, red.), zei hij 'We komen als Nederland te weinig in Beieren. We hebben behoefte aan marketing met meer couleur locale en verbinding met het gebied. Daar moeten we op inspelen.''
De rasmarketeer Bleker gaf een duidelijk antwoord op de vraag hoe dat moest: "Herstel van het imago van ons product kan alleen als je in Beieren het Beierse gevoel als Nederlandse komkommer kunt verspreiden"'
Volgens onze correspondent bleef een aantal telers in verwarring achter: had hun staats met zijn Johan Cruyff-waardige uitspraak nou gezegd dat ze het land moeten verlaten of dat ze moeten neppen?
Fotocredits: Daria Mnych
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik was van de week bij een NL tuinder die het huismerk tomaten van Real invult. 2 soorten tomaten, jaarrond, rechtstreeks (geen tussenhandel) met marketing ondersteuning van informatie waar de tomaten vandaan komen.
Dit is een fantastisch voorbeeld van hoe het moet. Een landelijke Duitse keten toont vertrouwen in een Nederlandse producent om 1 op 1 met duidelijke afspraken het huismerk in het schap in te vullen. Transparantie waar het vandaan komt, afstemming van de (smaak)rassen (geen Komeet, want inderdaad niet te ... ), langdurige intenties, etc ... Dit is het voorbeeld waar Bleker mee moet komen. Maar alle papagaaien in de Nederlandse tuinbouw staan op misere, de vakjournalisten huilen mee en de echte ontwikkelingen worden niet gezien ...
Even voor Dick: geen Komeet, want inderdaad niet te eten ... Rassen worden jaarlijks afgestemd.
Daar ben ik het ook mee eens. Maar ik denk dat Peter het daar niet over had. Ik geloof - zoals hier wel bekend - niet meer in politiek zoals die nu bestaat. En ik vrees dat hij het daar weer mee eens is.
Ik ben het helemaal met Peter Jens #10 eens. Minder complexiteit, minder bestuurslagen, en veel minder. Politici met lef EN visie gaan daar nu op sturen, en durven dat standpunt uit te dragen.
Josien, mogelijk gebeurt dat echt vanaf morgen: Food Revolution. Vanavond bovendien 1,5 pagina daarover in het economie katern van de NRC (pp. 28 en 29)
de hoop is gevestigd op het maatschappelijk middenveld. de tools zijn de afgelopen paar jaar immens veel krachtiger geworden.
Wat zijn de goede voorbeelden waar het middenveld een deuk in een pakje boter heeft geslagen?