Vandaag was het Black Friday. In Nederland deden dit jaar winkels als Bol.com, Coolblue, HEMA, MediaMarkt, Prénatal, Wehkamp en Zalando groots mee aan het uit de VS overgewaaide koopfestijn.
"Black Friday" zou zijn naam te danken hebben aan het feit dat op deze feestdag - de dag na Thanksgiving - de kerstverkopen begonnen en winkels zwarte cijfers gingen schrijven. Het kortingenfestival is in de loop der jaren uitgegroeid tot een waar circus. We kennen uit de media de beelden van hordes mensen die zich voor de deuren verdringen, elkaar nog net niet de hersens inslaan bij het graaien in de bakken met afgeprijsde artikelen en met uitpuilende karren en tassen de winkels uitrollen.
Ook in de Nederlandse koopjesmentaliteit heeft Black Friday zich genesteld: vandaag denkt 1 op de 5 Nederlanders ergens een slag te kunnen slaan en heeft Rotterdam zich opgeworpen tot 'Black Friday'-podium waar zelfs musea en hotels aan meedoen (je kunt nog tot 22.00 terecht).
Nepaanbiedingen
Toch heeft het retailfeestje ook zijn keerzijde. Zo zijn koopjes lang niet altijd zo voordelig als ze tijdens de kortingsdagen gepresenteerd worden en is er zelfs sprake van 'nepaanbiedingen', stelde de Britse consumentenorganisatie Which vast. Gesjacher met adviesprijzen is ook in Nederland een bekend truukje om consumenten tot 'impuls'-aankopen te bewegen, schrijft de Volkskrant. De helft van de Nederlandse consumenten staat kritisch tegenover de kortingen, constateerde Motivaction.
Dal na piek en marge foetsie
Het FD signaleert dat winkeliers zich "vergalopperen" met Black Friday. Het kortingfestijn kost hen alleen maar marge. Experts denken dat Black Friday niet echt extra omzet oplevert, maar slechts een piek oplevert met een daarop volgende verkoopdal. Consumenten wachten met aankopen doen tot 'de kortingsperiode' is aangebroken.
"Nederlanders gaan niet ineens heel veel meer consumeren," zegt Henk Hofstede van ABN AMRO. "Dus geef je als winkelier op Black Friday vooral marge weg en verschuift de omzet." Hofstede krijgt bijval van Dirk Mulder van ING, die zegt dat koopjesfeesten op langere termijn ongunstig zijn voor winkeliers. "Ze kijken niet naar de combinatie van omzet en marge en dus niet naar hun rendement. [..] Consumenten gaan er op inspelen, door ervoor te sparen of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen."
Hoe sterk het Black Friday-effect in de praktijk uitpakt, maakte supermarktketen Dirk vandaag mee. De supermarktketen had speciaal voor Black Friday aanbiedingen van non-foodartikelen als waterkokers, koffiezetapparaten en boormachines ingeslagen. "Bij veel vestigingen van Dirk stonden de eerste klanten om 7.00 uur al voor de deur. Om 8.00 uur gingen de deuren open en was het dringen geblazen," aldus Distrifood. Een half uurtje later waren alle aanbiedingsproducten alweer uitverkocht.
De kritische Engelse columnist en duurzaamheidsgoeroe George Monbiot zette eerder deze week in The Guardian uiteen dat Black Friday alles belichaamt wat fout is aan ons consumptiesysteem: veel te veel voor veel te weinig. Hij wil weinig voor veel, omdat dat veel beter is voor de planeet.
Dit artikel afdrukken
Ook in de Nederlandse koopjesmentaliteit heeft Black Friday zich genesteld: vandaag denkt 1 op de 5 Nederlanders ergens een slag te kunnen slaan en heeft Rotterdam zich opgeworpen tot 'Black Friday'-podium waar zelfs musea en hotels aan meedoen (je kunt nog tot 22.00 terecht).
Nepaanbiedingen
Toch heeft het retailfeestje ook zijn keerzijde. Zo zijn koopjes lang niet altijd zo voordelig als ze tijdens de kortingsdagen gepresenteerd worden en is er zelfs sprake van 'nepaanbiedingen', stelde de Britse consumentenorganisatie Which vast. Gesjacher met adviesprijzen is ook in Nederland een bekend truukje om consumenten tot 'impuls'-aankopen te bewegen, schrijft de Volkskrant. De helft van de Nederlandse consumenten staat kritisch tegenover de kortingen, constateerde Motivaction.
Dal na piek en marge foetsie
Het FD signaleert dat winkeliers zich "vergalopperen" met Black Friday. Het kortingfestijn kost hen alleen maar marge. Experts denken dat Black Friday niet echt extra omzet oplevert, maar slechts een piek oplevert met een daarop volgende verkoopdal. Consumenten wachten met aankopen doen tot 'de kortingsperiode' is aangebroken.
"Nederlanders gaan niet ineens heel veel meer consumeren," zegt Henk Hofstede van ABN AMRO. "Dus geef je als winkelier op Black Friday vooral marge weg en verschuift de omzet." Hofstede krijgt bijval van Dirk Mulder van ING, die zegt dat koopjesfeesten op langere termijn ongunstig zijn voor winkeliers. "Ze kijken niet naar de combinatie van omzet en marge en dus niet naar hun rendement. [..] Consumenten gaan er op inspelen, door ervoor te sparen of ze gebruiken die dagen om aankopen naar voren te halen."
Hoe sterk het Black Friday-effect in de praktijk uitpakt, maakte supermarktketen Dirk vandaag mee. De supermarktketen had speciaal voor Black Friday aanbiedingen van non-foodartikelen als waterkokers, koffiezetapparaten en boormachines ingeslagen. "Bij veel vestigingen van Dirk stonden de eerste klanten om 7.00 uur al voor de deur. Om 8.00 uur gingen de deuren open en was het dringen geblazen," aldus Distrifood. Een half uurtje later waren alle aanbiedingsproducten alweer uitverkocht.
De kritische Engelse columnist en duurzaamheidsgoeroe George Monbiot zette eerder deze week in The Guardian uiteen dat Black Friday alles belichaamt wat fout is aan ons consumptiesysteem: veel te veel voor veel te weinig. Hij wil weinig voor veel, omdat dat veel beter is voor de planeet.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ja dat klinkt idd vreemd dat ze dan eerst iets nutteloos willen. Hier zijn er juist veel mensen die dat ding nooit aan hebben staan en hem het liefst de deur uit mikkeren.
Klopt Henric, maar vaak hebben ze dat al zonder dat ze een aansluiting op het stroomnet hebben. Zo'n mobieltje heeft niet veel vermogen nodig en kan bijvoorbeeld met een kleine zonnecel opgeladen worden. Met een aansluiting op het stroomnet komt er ook ruimte voor grotere apparaten en daar doel ik op.
Astrid, dit is niet iets dat ik zelf bedacht heb, het is informatie die ik heb van mensen die in Zuid Afrika zijn opgegroeid, aangevuld met informatie van mensen die actief zijn in maatschappelijke organisaties om afgelegen dorpen op het Afrikaanse continent van stroom te voorzien. Het klinkt voor ons misschien vreemd dat veel arme mensen liever eerst een TV hebben - een koelkast lijkt ons logischer - maar dat zegt vooral iets over onze denkbeelden. In hun situatie is die keuze helemaal niet zo raar.
Punt dat ik ermee wil maken is dat mensen kennelijk graag iets zoeken dat even afleidt van de dagelijkse beslommeringen of zelfs ellende. In onze Westerse, individualistische maatschappij biedt Black Friday die afleiding.
Dennis #8 , het eerste wat mensen in de derde wereld willen is een mobiele telefoon.
Nou, misschien zou je het eens daar moeten vragen, de meesten weten misschien nog nie teesn wat een tv is... Daarom zeg ik ook, ik kijk naar mezelf en dan...schoon drinkwater is wat mij betreft de eerste levensbehoefte, omdat daar(vuil water)de meeste ziektes toch door onstaan. Welke moeder in een arm land zou nou niet willen dat haar kinderen ook een keer volwassen worden ipv altijd maar ziek en in veel gevallen dood door het vieze water? Die TV komt later wel als ze eenmaal van de luxe van elektriciteit geproefd hebben en ontdekken wat er meer mogelijk is.
Maar dat is mijn denkwijze, je zou het dus echt daar moeten vragen en dan niet in de krottenwijken van de steden waar ze weten wat tv is, nee, op het (platte)land waar men elke dag nog moet lopen met emmers om water te halen.
Niet dus Astrid, het eerste dat deze mensen vaak willen is een TV. Geen boiler, geen koelkast, een TV. Het geeft hen de kans om even uit hun eigen dagelijkse realiteit te stappen. Ergens zie ik een parallel met black Friday...