' Zo zijn veel biologische producten mordicus tegen het aanbieden van voorverpakte groenten, omdat ze vinden dat verpakkingen het milieu belasten. Maar de grote groep consumenten willen juist wel dat de groente verpakt wordt' , zegt Jos Kamphuys, oprichter van de biologische supermarktketen EkoPlaza.
Kamphuys is een van de biologische retailpioniers in ons land. Al in 1978 opende hij Veenendaal zijn eerste biologische winkel. Terugkijkend constateert hij dat de biologische winkels in de beginperiode bij een duidelijke overtuiging hoorden. Ze werden veelal gerund door mensen van alternatieve levensoriëntaties - met name macrobioten en antroposofen - die het assortiment op hun lifestyle aanpasten. Zo kwamen veel producten die mogelijk wel bij een groter publiek aan hadden kunnen slaan niet in de schappen. En ... zo vestigde zich een beeld van 'de' biologische winkel. Communicatie, communicatie en communicatie
Daarnaast werd, en wordt, er onvoldoende met de consumenten gecommuniceerd. Kamphuys is van mening dat de consument duidelijk gemaakt moet worden waarom ekologische producten duurder zijn. Of beter nog, dat deze producten een juiste prijs hebben omdat iedereen in de keten fatsoenlijk betaald wordt. Ook moet verteld worden dat er geen extra kleur-, geur- en smaakmiddelen toegevoegd worden. Kamphuys is ervan overtuigd dat dan een grotere groep mensen bereid zal zijn duurzaam en bewust te consumeren en daarvoor een hogere prijs zal willen betalen.
Hoe meer biolgische winkels, hoe beter
Kamphuys verwelkomt de toename van het aantal biologische ketens. Hij ziet dit niet als concurrentie, maar als een versterking van de biologische sector. Door het aanbod groter en breder te maken kunnen meer kiezen voor een betere en eerlijke kwaliteit. Ook de stap van supermarkt naar gespecialiseerde natuurvoedingswinkel wordt zo voor de consument steeds kleiner. Daarnaast zet elk nieuw initiatief 'biologisch'weer even in het zonnetje. Daar profiteert de hele sector van, meent Kamphuys.
Binnen drie jaar 15 EkoPlaza's
Kamphuys wil binnen drie jaar 15 EkoPlazawinkels in Nederland hebben. Het moeten filiaalconstructies zijn, waarbij de invulling voor een deel lokaal ingevuld kan worden. De winkels moeten liefst een oppervlakte tussen de 1.000 en 1.500 meter hebben. De concurrentie is echter groot omdat ook de discounters Aldi en Lidl op dit soort winkels azen. Aldi en Lidl zijn echter een stuk rijker, aldus Kamphuys.
bron: retailtrends
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Waar die kleine winkeltjes groot in zijn is aan de soms ridicule wensen van klanten voldoen. Met veel van die specifieke wensen hoef je bij grotere winkels niet meer aan te komen. Daarnaast moet vakkennis een belangrijk punt zijn. Ik heb bij een EKO-plaza nog nooit een zinnig antwoord gehad op bepaalde specifieke vragen.
Scherpe analyse Wouter, specialisme en schaarste zullen de 'eerlijke voeding' doen overleven.
De conclusie zal opnieuw moeten zijn dat de term biologisch over de tht-datum is. De kleine idealistische natuurvoedingswinkel of reformwinkel snijdt zichzelf voortaan in de vingers als ze de banieren met 'biologisch eigenlijk heel logisch' nog laten hangen. EKO-plaza en AH hebben dat namelijk ook. De kracht van de kleine winkels is de levensstijl van idealisme, kleinschaligheid, een bepaalde eigenzinnige voedingsleer, folderrekjes met Reikicursussen etc. De kleinere winkels en de toeleveranciers zullen de handen ineen moeten slaan om een benaming te vinden. 'Eerlijke voeding' of zoiets. Op die manier kunnen de toeleveranciers de groeiende druk van EKO-plaza wellicht tegenwicht bieden.
Opvallend en veel zelfkritiek de laatste tijd uit hun mond. Ik geef toe: heb de sector zelf afgedaan als sektarisch, maar laten ze nou niet helemaal buiten zichzelf treden. Laten we nou niet de franchise die ze hebben vernielen, want er zijn nog genoeg 'echte bio's'. Het feit dat het kanaal sektarisch is, is zijn kracht. Marketeers noemen dat een 'niche'. Fantastisch, want die gaan niet zoals de massa's, voor de kleintjes!
De echte volumegroei van biologisch moet komen van het supermarktkanaal. Daar doen de semi-massale neo-bio's en neo-duurzamen hun boodschappen, waar ze niet meer omrij-moeite voor willen doen of meer voor willen betalen. De supers winnen daar het pleit door hun financiële macht.
De winkels waar Kamphuys het over heeft, redden het alleen als ze iets anders 'meer' te bieden hebben dan 'nu ook non-ideologisch bio'.
Leve dus de échte biologische winkel! - die heeft zijn echte en veroverde plek en moet waken voor het bevuilen van het eigen nest. En leve de kwaliteitsbiowinkel, maar die moeten we nog uitvinden .... (hoewel: ga eens kijken bij Rio de Bio in Utrecht en Organics in Amsterdam - wie weet er nog meer zo?)
Althans zo denk ik erover ;-)
Beste Ailko,
Waar gaat het hier eigenlijk om? Zijn er onvoldoende mogelijkheden op dit gebied? Willen de productenten van biologisch voedsel ook geen gebruik maken van afbreekbaar materiaal? Producenten kunnen toch kiezen voor biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal. Of redeneer ik nu te simpel. Zie ook het volgende artikel:
Meer biologisch afbreekbaar verpakkingsmateriaal in winkel
Verpakkingsmaterialen en andere producten van biologisch afbreekbare plastics zijn steeds vaker in de winkels te vinden.
Voor de productie van biologisch afbreekbare plastics zijn minder energie en grondstoffen nodig. Biologisch afbreekbare plastics leveren dus een bijdrage aan de beperking van het broeikaseffect. Producten van biologisch afbreekbare plastics zijn te herkennen aan het kiemplantlogo.
Producten met het kiemplantlogo zijn composteerbaar. Afvoer via de biobak is niet nadelig voor het composteerproces en voor de compostkwaliteit. Toch wil dat niet zeggen dat afvoer via de groene biobak overal is toegestaan; dat verschilt per gemeente en hangt af van het contract dat de gemeente met het composteerbedrijf heeft. Kijk voor het volledige nieuwsbericht op www.vrom.nl (Bron:www.lim-info.nl).
Groet,
Arnoud