Vandaag kwam ik twee berichten tegen waarin biologisch een hoofdbestanddeel in speelde.
Door het succes van de biologische supermarkt EkoPlaza in Alkmaar heeft men besloten om nog een aantal vestigingen te openen in Nederland. In Den Haag, Bussum en Arnhem zullen ook een superbio of biosuper - hier zijn leuke woordspelletjes mogelijk - verschijnen.
Dit wordt met gemengde gevoelens tegemoet gezien door de reeds aanwezige maar vaak kleinere biologische winkels. Als je als ondernemer in deze branche actief bent is de marge niet groot en kan een concurent van deze grootte de kop wel eens kosten, is in meerdere gevallen het lijdende gevoel.
Of dat de waarheid wordt valt nog te bezien. Marketingtechnisch heb je in dit geval twee keuzes: join them or beat them! In de markt zijn fusies, waarin 2 kleinere bedrijven in elkaar opgaan, al aan de orde van de dag. Ik bedoel maar. (Bron: NRC H'blad)
Tevens viel mijn oog op een bericht dat de afzetorganisatie The Greenery telers gaat stimuleren om te schakelen naar biologische productie. De organisatie voorziet een krapte in het aanbod in de toekomst. De vraag naar biologisch trekt ontegenzeggelijk aan, signaleert algemeen directeur Philip Smits. Vooral de supermarktketens in Duitsland leggen steeds vaker de vraag naar biologische producten neer bij The Greenery. Gisteren besloot de afzetorganisatie een eigen stimuleringsbeleid te ontwikkelen om meer telers te bewegen om te schakelen. Smits ziet het aantrekken van de vraag als een doorbraak van biologisch. De oorzaak ligt weer bij het toegenomen belang van voedselveiligheid. Door de extra belangstelling voor residuen, kiezen steeds meer afnemers voor biologisch. De afzetorganisatie wil nu de groeiende vraag naar een breed en jaarrond pakket gaan invullen.
Ook hier treed dus de marktwerking in. Gelukkig maar zou ik zo zeggen! (Bron: ZIBB Land- en tuinbouw)
Hierdoor zal op een overzichtelijke termijn de smaak van de diverse landbouwproducten ook aanzienlijk vooruitgaan is mijn conclusie dan. Of is dat wishfull thinking ..........?
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik denk wel dat er in korte tijd veel gebuert is in deze markt. Hoewle ik er niet over kan oordelen.In zwolle zijn we nog niet zover ;-)
Ik ben een jaar geleden in de Eko-plaza in Alkmaar geweest. Je kon er een kanon afschieten zonder iemand te raken en het personeel wist nergens van. Dat zou verbeterd zijn. De toestand van de "verse" groenten en fruit was om te huilen. Zou het echt zo goed gaan met dat bedrijf? Dan is er inmiddels veel veranderd.