Voor het eerst sinds vijf jaar is de omzet van biologische speciaalzaken weer gestegen, meldt Bionext, de belangenbehartiger voor de biologische landbouw en voedselverwerkende industrie. De omzet van biologische speciaalzaken steeg in 2019 naar €327,4 miljoen, een groei van 1,8%. In de cijfers is dus nog geen Corona-effect meegenomen.

De cijfers komen uit het Bionext trendrapport 2020, dat volgende week wordt gepubliceerd. Tussen 2015-2018 nam de omzet van speciaalzaken aanzienlijk af, van €340 miljoen naar €321,6 miljoen, door de toenemende concurrentiedruk vanuit supermarkten. De omzetgroei van biologische winkelformules in 2019 is met name te danken aan de toegenomen verkopen van verwerkte versproducten, zoals brood (10,9%) en zuivel en kaas (3,6%). Hoewel supermarkten zoals Lidl en Aldi hun biologische aanbod uitbreiden, is volgens Bionext sprake van "een toenemende vraag van consumenten en het beperktere biologische aanbod in supermarkten. Het Covid-19 virus had in 2019 nog geen invloed op de cijfers."

Nederland telt op dit moment 315 biologische speciaalzaken. Een derde van de winkels maakt deel uit van een grotere formule, zoals Ekoplaza en Odin.

Van 31 augustus tot 13 september houden de biologische speciaalzaken 'De overstapweken': "een manier voor consumenten om meer biologische producten & merken te proberen en zelf de voordelen van biologisch te ontdekken". ‘De overstapwerken’ zijn onderdeel van de campagne Bio lekker voor je, die mede wordt gefinancierd door de Europese unie.
Bionext - Bionext | Nieuws
  • Deel
Druk af