Van de biologische nieuwsdienst dit bericht:
'Meer nadruk leggen op smaak en kwaliteit biovlees'

Bij communicatie en promotie van biologisch vlees moet meer gewezen worden op de goede vleeskwaliteit die een gevolg is van de dierenwelzijnsmaatregelen. Dat concludeert student Frederike Vermeer in een studie naar de communicatie en promotie rond biologisch vlees.
De studie werd gedaan in opdracht van de Task Force Marktontwikkeling Biologische Landbouw. Door meer nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het biologisch geproduceerde vlees zal de communicatie effectiever zijn, is de verwachting. Tot nog toe wordt in de promotie en communicatie juist het welzijnaspect en de biologische productiemethode benadrukt. Door meer de nadruk te leggen op de smaak en de kwaliteit van het vlees worden ook de zogenoemde light users beter bereikt. Light users zijn de gebruikers die niet structureel, maar slechts af en toe biologisch vlees aankopen.'
Foodlogcommentaar.
Goed bedacht van student Frederike Vermeer. Alleen lijkt het er op dat ze er van uit gaat dat biologisch vlees vanzelfsprekend beter smaakt en van betere kwaliteit is. Was dat nou maar eindelijk eens waar, stond dat nou maar eindelijk eens als een paal boven water. Maar het is niet zo.
De Consumentenbond vond zojuist antibiotica in biologische kip in supermarkten. Er zijn twee redenen om antibiotica te gebruiken, groeibevordering en ziektebestrijding. Als een biologische kiphouder aan groeibevordering doet kan hij beter plofkippen gaan houden. Zijn zijn kippen ziek dan hebben hebben ze het niet naar hun zin, zoveel is zeker, en is het de vraag of er goede kwaliteit vlees af komt.
Kortom: als vlees erg goed is moet je dat als erg goed aan de man zien te brengen. Als vlees 'biologisch' is is het niet vanzelf erg goed. Toch?
Dit artikel afdrukken