Aan aandacht in de media geen gebrek. Ook consumenten laten in onderzoeken vaak blijken zeer gecharmeerd te zijn van alles wat met biologisch eten en drinken te maken heeft (verantwoord, ambachtelijk, duurzaam). Maar de feiten zijn toch minder spectaculair. Van de circa 40 miljard euro die we in 2013 in supers en speciaalzaken uitgaven aan levensmiddelen, was slechts 2,4 procent weggelegd voor biologisch.

Op de Bio-Beurs in Zwolle heeft men daar lak aan. Ruim 200 standhouders tonen, in opperbeste stemming, de nieuwste trends en producten. De organisatoren verwachten vandaag en morgen zo'n 9000 bezoekers uit de landbouw, retail, horeca en kennisinstellingen. Biologisch ontwikkelt zich langzaam in Nederland.


Zo opent een verslag over de biologische vakbeurs in Zwolle op de site van de NOS. Vorig jaar heette de beurs nog Biovak. Door het faillissement van de vroegere organisator heet de herrezen Phoenix nu net een beetje anders, maar zijn de plek en het moment van het jaar nog precies dezelfde.

AH en Jumbo moeten voor de doorbraak zorgen
Biologisch blijft in verhouding tot andere landen in Nederland achter bij Duitsland, Oostenrijk en de Scandinavische landen, zegt directeur Bavo van den Idsert van promotie-organisatie Bionext die de de beurs dit jaar organiseert. Hij verwacht dat het marktaandeel snel op 4 à 5% zal zitten. Dat zou haalbaar moeten zijn omdat Albert Heijn onlangs aangaf Puur & Eerlijk op te geven voor een biologische huismerkrange. Ook Jumbo heeft aangegeven zijn biologische assortiment uit te zullen breiden. Beide organisaties denken dat de klant erom vraagt. Vermoedelijk denken ze dat omdat 'duurzaam' pakt, maar door de klant het best herkend wordt als biologisch.

Markten veranderen kost decennia
Na inmiddels zo'n 25 jaar intensieve bio-promotie is het resultaat tot op heden nog altijd gering. Een plotselinge verdubbeling van het marktaandeel zou dan ook een hele prestatie zijn. Als dat inderdaad zal lukken, laat het zien dat supermarkten weten wanneer een markt rijp is en dat het koopbereid krijgen van consumenten voor producten die maatschappelijk organisaties gewenst vinden enkele decennia kost.

Toch kan biologisch niet zomaar afgedaan worden als een nichemarkt. In zuivel, eieren, aardappelen en groenten is het marktaandeel hoger dan het gemiddelde van 2,4% van de bestedingen. In eieren bedraagt het zelfs 12,7%. Zuivel scoort 4,8. Aardappelen, groenten en fruit 3,9%. Daarentegen is biologisch vlees de echte hekkensluiter met 0,8%.

Fotocredits: Bio-beurs, Bionext
Dit artikel afdrukken