Media-aandacht
Volgens De Groene Weg zijn de vraag naar en de afzet van biologisch varkensvlees de afgelopen jaren sterk gegroeid. Dat is grotendeels te danken aan de aandacht in de media voor biologisch vlees. "Mede hierdoor is de beleving positief en vinden veel mensen biologisch vlees passen bij een maatschappelijk verantwoorde levensstijl", schrijft De Groene Weg in zijn persbericht.
De Groene Weg speelt op deze ontwikkeling in door samen te werken met varkenshouders zodat er voldoende vlees wordt geproduceerd. "Daarvoor is een groeitraject ontwikkeld waarlangs de productie zich de afgelopen jaren heeft uitgebreid en in de komende jaren verder zal uitbreiden. Overigens verkoopt De Groene Weg niet alleen meer vlees in Nederland, maar ook in landen als Duitsland, Denemarken, Italië, Frankrijk en Spanje", voegt de vleesverwerker toe.
Biologisch lijkt, ondanks de forse meerprijs, door een groeiende groep consumenten normaal te worden gevonden en een eenvoudig te begrijpen inhoud te geven aan 'duurzaam'. Om die reden stopte Albert Heijn eerder dit jaar zijn Puur & Eerlijk lijn en kwam daar AH Biologisch voor in de plaats.
Fotocredits: 'Slager Arie Jan Sterrenberg van De Groene Weg in de Markthal van Rotterdam overhandigt Ramona Eekhof producten van het 80.000ste varken', De Groene Weg
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
'Biologische' varkens...? Goh... Interessant !
Zijn er ook 'biologische' mensen ? Aan welke eisen en kwaliteitsnormen moeten die voldoen ?
En hoe zie je aan hen of voel je, dat ze 'biologisch' zijn ?
Dirk, ik hoop dat duurzaam een betekenis heeft die verder gaat dan wat vleestyperingen!
Volgens Monica Commandeur stamt het begrip duurzaam uit de varkenshouderij en -vleesverwerking, het zou gaan om spek, zult, bloedworst en ham, itt vers vlees dat direct bereid diende te worden. Sindsdien (maar vooral sinds het Brundtlandrapport) is het begrip een onvoorspelbaar leven gaan leiden, in allerlei eigenlijke en oneigenlijke zin, en is wel heel ver van zijn oorspronkelijke betekenis vandaan geijld. Geen wonder dat de gewone consument met de mond vol tanden staat, dat geldt zelfs voor de muggenzifters en boekenwurmen.
Marc#8: Juist omdat biologisch wel betekenis heeft bij een groep consumenten en daar ook extra voor wil betalen is het voor de producent en andere belanghebbenden van grote importantie voor de verkoopondersteuning dat ze de beeldvorming waarin duurzaam en biologisch met elkaar verbonden zijn laten bestaan! Voor sec duurzaam geproduceerd vlees heeft de consument geen cent extra over; hij weet de vraag wat duurzaam is niet eens goed te beantwoorden. Niets is zo duurzaam als de discussie over (de betekenis van) duurzaamheid.
Ik zit er gewoon een factor 10 naast in m'n berekening. Groeneweg doet dus 0,5% van totaal aantal varkens.
Vlees groeit weer. Dus ten opzichte van 2004, bedankt voor de link Barend, is dat positief nieuws.
Maar het is toch kleiner dan ik dacht. Iemand cijfers paraat van totaal biovarkens, dus niet alleen Groene Weg?