De Duitse markt voor biologische producten verandert in snel tempo. Biologisch verovert de supermarkten, zodat consumenten niet meer naar speciaalzaken hoeven te gaan en meer consumenten biologisch gaan kopen. De discounters Lidl en Aldi bieden een groeiend assortiment biologische producten. Bij de gewone supermarkten heeft het biologisch-dynamische Demeter zijn intrede gedaan. Supermarktketen Edeka is van plan zijn eigen biofilialen te openen. Wat betekent dat voor de boer?
In 2018 werd twee derde van het volume aan biologische producten in Duitsland via supermarkten verkocht, schrijft het linksradicale Duitse blad TAZ. Dat heeft tot gevolg dat producten met een duurzame en ecologische 'plus' inmiddels in dezelfde prijsspiraal terecht zijn gekomen als gangbare producten. Ook de consument van biologische producten is een koopjesjager geworden. 'Ökodumping' zou zijn intrede doen.
'Gangbare' monocultuur
Dat heeft consequenties. De gespecialiseerde biosupermarktketen Alnatura (133 filialen) heeft begin dit jaar brede prijsverlagingen doorgevoerd. In TAZ signaleert Phillip Brändle van de organisatie van kleine boeren Arbeitsgemeinschaft bäuerliche Landwirtschaft (AbL), dat de prijsdruk ook kan betekenen dat boeren minder voor hun producten betaald krijgen dan ze gewend zijn. Hij voorziet dat boeren zich net als hun gangbare collega's zullen moeten specialiseren om grotere volumes te kunnen leveren tegen lagere kosten. Dat zou het einde kunnen inluiden van hun biologische bedrijfsvoering die in veel gevalen nog gebaseerd is op de nadrukkelijke koppeling van dierlijke en plantaardige landbouw.
Volgens Brändle loopt biologisch nu het betaalbaar wordt voor iedereen het levensgrote risico te verworden tot 'gangbare' monocultuur. Dat zou tegen de werkelijke aard van biologisch ingaan.
Uit een door Foodlog uitgevoerd eenvoudig onderzoek naar de prijzen die Nederlandse bioboeren betaald krijgen voor hun producten, bleek dat boeren voor hun biologische producten niet slechter betaald krijgen door de supermarkten.
Dit artikel afdrukken
'Gangbare' monocultuur
Dat heeft consequenties. De gespecialiseerde biosupermarktketen Alnatura (133 filialen) heeft begin dit jaar brede prijsverlagingen doorgevoerd. In TAZ signaleert Phillip Brändle van de organisatie van kleine boeren Arbeitsgemeinschaft bäuerliche Landwirtschaft (AbL), dat de prijsdruk ook kan betekenen dat boeren minder voor hun producten betaald krijgen dan ze gewend zijn. Hij voorziet dat boeren zich net als hun gangbare collega's zullen moeten specialiseren om grotere volumes te kunnen leveren tegen lagere kosten. Dat zou het einde kunnen inluiden van hun biologische bedrijfsvoering die in veel gevalen nog gebaseerd is op de nadrukkelijke koppeling van dierlijke en plantaardige landbouw.
Volgens Brändle loopt biologisch nu het betaalbaar wordt voor iedereen het levensgrote risico te verworden tot 'gangbare' monocultuur. Dat zou tegen de werkelijke aard van biologisch ingaan.
Uit een door Foodlog uitgevoerd eenvoudig onderzoek naar de prijzen die Nederlandse bioboeren betaald krijgen voor hun producten, bleek dat boeren voor hun biologische producten niet slechter betaald krijgen door de supermarkten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
#4 #5 Interessant dat het kinderarbeid genoemd wordt, als kinderen een week meehelpen om hun eigen voedsel veilig te stellen. Frame het anders, noem het 'werkvakantie', 'stage lopen in de natuur' of 'week van voedselzekerheid', dat klinkt al beter, niet? Zou tegenwoordig prima moeten kunnen vind ik, leren kinderen wat van biologisch boeren en ze komen ook eens buiten, schijnt heel gezond te zijn. En dan ook nog goed voor het milieu.
Dank voor je reactie Jopie!
Ik heb onvoldoende inzicht in de huidige markt en de volumes aan biologische groentes die door de verschillende ketens verkocht worden. Het voorbeeld van Aldi Ommen, waar we gesprekken mee gevoerd hebben geeft wel wat inzicht. Deze regionale tak (Noord Oost Nederland?) kent al 64 vestigingen. Als elke vestiging één kistje bio ijsbergsla per dag omzet, dan heb al zo'n 1000 m2 per week nodig aan ijsbergsla. Over het hele seizoen zo'n 2,5 hectare. Vermenigvuldig maar naar gelang je eigen verwachting van de omzet. En dat is ongeveer eentiende van alle Aldi vestigingen in Nederland. Het gaat dus ook voor één product om serieuze volumes, die Aldi, Lidl of AH niet van 10 verschillende bedrijven bij elkaar wil harken.
Aan de andere kant staat het soms wel lage ambitieniveau gekoppeld aan de griezelige complexiteit van de kleine bio bedrijven. Die bedienen zo'n 200 tot 400 gezinnen per bedrijf. Om 7,8 miljoen gezinnen op zo'n manier te bedienen zou je zo'n 26.000 bedrijfjes nodig hebben.
Ik deel de zorgen van de Duitse kleine boeren. Er is al een tweedeling, de kleine bedrijven, met sterk ideologisch gedreven ondernemers die voor de goede verhalen en mooie plaatjes zorgen. En de grote bedrijven, die zorgen dat de schappen van de supermarkten vol liggen. En die voldoen waarschijnlijk aan de door Skal gestelde regels. Voor wat dat waard is.
Ik ben ook benieuwd.
Agnes, je noemt Jopie. Ik ben heel benieuwd hoe Jopie Duijnhouwer reageert op de zorg van de hierboven aan het woord zijnde Duitsers. Ik hoor er soortgelijke woorden in als die van Ekoplaza en zie er bovendien meteen een groot differentiërend marketingpotentieel in (Ekoplaza zelf is daar nog steeds naar op zoek, zie ik aan hun communicatie-inspanningen).