In de overvolle Nederlandse fastfoodmarkt is nog ruimte voor een 100% biologische fastfoodketen. Dat denken de ondernemers Joost Leendertse en Roel Bloemen, die onlangs hun eerste The Barn openden aan de Amsterdamse Zuidas. Deze maand opent de tweede in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne. Aan het concept van The Barn ligt uitgebreid en wereldwijd veldonderzoek ten grondslag, schrijft het FD.

"Overal waar ik op mijn wereldreis ben geweest, stonden er rijen bij de biologische restaurants. Wat wij doen is de toekomst", zegt Leendertse. Dat leverde de uitstraling, naam en het motto 'from stable to table' op.

Het vlees komt daarom uit Oostenrijk
The Barn gebruikt alleen biologische of gerecyclede materialen en wil "alle ingrediënten rechtstreeks bij de boer kopen". Bloemen: "In Nederland is dat niet te doen, althans niet voor een fastfoodketen. Het is te duur door allerlei regelgeving en logistieke problemen." Het vlees komt daarom uit Oostenrijk. The Barn houdt, door een superefficiënte manier van werken, de prijzen voor zijn klanten beperkt. Een burger kost zo'n €6 à €7. The Barn heeft "tot in detail onderhandeld over alle kosten in de keten. Er is in de biowereld meer bereidheid om daarover mee te denken. Partijen die met ons werken, willen graag dat dit een succes wordt." In Nederland zou ruimte zijn voor 20 The Barn-vestigingen. Daarna lonkt het buitenland.
Dit artikel afdrukken