imageWaar kun je nog geitenwollensokken kopen? De echte, zonder polyester. Na Xummum in Ermelo zal volgende week in Eindhoven de eerste Bio Planet zijn deuren openen, die zich eveneens op de 'moderne consument' richt. Aanleiding voor Distrifood om de geitenwollen sok dood te verklaren.

Ik denk dat ze daarmee bedoelen dat het consumeren van biologische en duurzame producten niet meer verweven is met een totale idealistische levensstijl. De moderne bio-consument draait spaarlampen in, maar gaat zonder wroeging twee maal per jaar met het vliegtuig met vakantie. Hij eet graag biologisch, maar vooral vanwege het gezonde/lekkere imago. Hij koopt duurzaam speelgoed voor zijn kinderen, maar vindt het te ver gaan om de huiskamertemperatuur op of onder de 19 graden te laten zakken (in mijn natuurkundelesboekjes nog de standaard als kamertemperatuur). Hij maakt zich verder best zorgen over het milieu, maar verwacht dat de overheid maatregelen zal nemen. De wc doorspoelen met regenwater komt niet eens in hem op. Brood hoeft voor deze consument niet gemaakt te worden van vergeten graansoorten. Wel bakt hij met de broodmachine soms zelf. Hij zit niet te wachten op folders voor Reiki-cursussen, zenweekenden of bachbloesemtherapie, noch op tijdschriften over homeopathie, antroposofie of communeleven, al is het interessant om te weten wat Liesbeth List daarover te zeggen heeft. En hij drinkt espresso.

Maar vroeg of laat komen geitenwollen sokken weer in de mode.
Dit artikel afdrukken