image


Gaat dit soort blije gezichten in de toekomst toch wat meer op somber?

Eric Ottevanger stuurt me zojuist een bericht met een nieuw onderzoek over de kansen van bio in Nederland. In tendentieuze schmierende Telegrofstijl gerapporteerd zou er de kop boven moeten staan die hierboven staat. Als je het leest, komt diezelfde kop spontaan in je kop op.

Een citaat: Als een bioproduct 10 procent duurder is dan de ‘gewone’ variant, laat 60 procent het links liggen. In de praktijk zijn biologische producten vrijwel altijd duurder, vaak zelfs 50 tot 100 procent. Zelfs de milieubewuste consument heeft zulke bedragen niet over voor biologische spullen.

De enquête laat ook zien dat consumenten bio-voedsel helemaal links laten liggen als het ook maar iets duurder wordt. ‘Bio is nu echt een nichemarkt’, concludeert onderzoeker Ingrid de Laat van Research International. ‘Het wordt vaak niet gezien als beter dan normale producten.’

Als producenten van biologisch eten hun hoop hebben gevestigd op jongeren, dan komen ze bedrogen uit. Het zijn juist ouderen die bereid blijken bioproducten te proberen, zo toont het onderzoek aan.


Lees hier het hele artikel. Je vindt er ook de downloads van het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het gratis dagblad DAG.
Dit artikel afdrukken