Gaat dit soort blije gezichten in de toekomst toch wat meer op somber?
Eric Ottevanger stuurt me zojuist een bericht met een nieuw onderzoek over de kansen van bio in Nederland. In tendentieuze schmierende Telegrofstijl gerapporteerd zou er de kop boven moeten staan die hierboven staat. Als je het leest, komt diezelfde kop spontaan in je kop op.
Een citaat: Als een bioproduct 10 procent duurder is dan de ‘gewone’ variant, laat 60 procent het links liggen. In de praktijk zijn biologische producten vrijwel altijd duurder, vaak zelfs 50 tot 100 procent. Zelfs de milieubewuste consument heeft zulke bedragen niet over voor biologische spullen.
De enquête laat ook zien dat consumenten bio-voedsel helemaal links laten liggen als het ook maar iets duurder wordt. ‘Bio is nu echt een nichemarkt’, concludeert onderzoeker Ingrid de Laat van Research International. ‘Het wordt vaak niet gezien als beter dan normale producten.’
Als producenten van biologisch eten hun hoop hebben gevestigd op jongeren, dan komen ze bedrogen uit. Het zijn juist ouderen die bereid blijken bioproducten te proberen, zo toont het onderzoek aan.
Lees hier het hele artikel. Je vindt er ook de downloads van het onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van het gratis dagblad DAG.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
shit, wat ben jij service bewust ;-)
maar die is nu dicht. zelfs in hasselt
Lieve heren, zelfs bij de gemeentelijke bibilotheek van Hasselt hebben ze het handboek bedrijfseconomie ;)
@Eric. Hoera! je hebt er een derde variabele bijgehaald. Bij slow movers moet je ook nog langere voorraadkosten en ruimtebelsag in het schap gaan meerekenen. Er zit een zekere overlap met omzetvolume, omdat slow movers meestal in kleine volumes door de winkel gaan. En vooral in de versproducten zal die overlap groot zijn omdat de houdbaarheid (shelf-life) zo kort is. Dus echt "slow moven" zoals "gecondenseerde melk" (onbeperkt houdbaar) zal je in groenten en fruit niet snel vinden. Wat wel meespeelt is het verlies aan onverkocht en over datum.....
En dat betekent dus dat bij een gelijkblijvend opslagpercentage je meer verdient op iets wat een hogere inkoopprijs heeft, zonder dat je daar nou meer voor moet doen.
Toch, en ik weet dat van een familielid, een van de oprichters van een supermarktketen met ruim 25 vestigingen, dat op slow-movers andere marges zaten/zitten dan op fast-movers. Op een fast-mover als melk bijv. kon je volstaan met een héél kleine marge (daar waren en zijn ze in die keten erg goed in...), want je hebt dan grote volumes die 'de winkel uitvliegen'. Dit in tegenstelling tot een pak-'m-beet potje pesto of tube Zaanse mayonaise, waar je marge een stuk hoger moet liggen, want 't staat langer ruimte in te nemen en je geld staat ook langer uit (komt minder snel terug).
De hamvraag is nu: beschouwen supermarktketens 'gewone' groenten als fast-, en biologische als slow-movers? Áls dat zo is, dan zijn de grote prijsverschillen nog beter te verklaren.