Varkensboeren willen marktgerichter worden. Dat is een prima idee. Maar de slimme oplossing die ze gisteravond in de krant zetten, lijkt me dat niet. De Nederlandse varkenshouders, zeggen ze, moesten maar net doen of ze een streekvarken maken, ook al hebben de meesten een hypermodern Topigs - een professionele genenbewaker - varken. Een echt streekvarken kan niet volgens hen, want in kwaliteit valt geen onderscheid te maken. Daarom is een product met streekuitstraling genoeg.

Het is alsof je industriële grootmarketeers hoort praten over de ambachtelijke uitstraling om hun product anders te kunnen 'positioneren'. Deze varkensmarketeers vergeten alleen dat die flink wat zakken geld meenemen om het op de schappen van de grootsupers te krijgen. Zo wordt nep echt, want consumenten hebben geen keuze. Supers wel. En bovendien is een Zaans of Veghels varken in een mum van tijd 'gepositioneerd' en gekopieerd - kwaliteit maakt immers, ik citeer, toch niks uit. Het gaat alleen maar om woorden en uitstraling. Dan kan de super er ook zelf iets opplakken. Weg streekvarken, waar de boer en het varken wat aan hebben.

Ik ben met stomheid geslagen na het lezen van de redenering van de varkensboeren. Als je je met smaak, kwaliteit en structuur niet kunt onderscheiden, dan moet je dus Slow Food gaan maken maar het niet echt doen, concluderen ze.

Is er hier iemand die deze redenering kan volgen? Wakker Dier is alvast op zoek naar het grootste liegebeest. Grote kans dat dit varken nog voor het uit de ideeënbus wordt gelicht al sneuvelt.

Ik zal zelf maar vast zeggen wat ik ervan vind. Als er zulke ideeën leven is het erg. Als ze serieus naar buiten komen en in de krant worden gezet, moet het wel heel erg gesteld zijn met de Nederlandse varkenshouderij.
Jongens, alsjeblieft, pas nou toch op met deze onzin en blijf bij jezelf.

Het berichtje zoals het gisteravond in de krant verscheen:

Streekproduct biedt kansen voor varkenshouderij

Regionale uitstraling van producten biedt kansen voor de varkenshouderij. Dat concludeert het netwerkMarktgericht ondernemen in de varkenssector in een zoektocht naar verbetering van de afzet van varkensvlees. Regiogebonden producten nemen langzaam afstand van het ietwat stoffige imago van streekproducten, nu de belangstelling voor slow food en regionaal genieten toe neemt. "Het is niet de vraag óf slow food kansen biedt voor de varkenshouderij, maar met welke ketenpartijen samengewerkt moet worden om deze kansen te benutten", aldus het netwerk. "De balans tussen aanbod en afzet is hierbij van wezenlijk belang."

De mogelijkheden voor varkensvlees om te onderscheiden in de markt door kwaliteit, smaak en structuur is lastiger, concludeert het netwerk. Mogelijkheden tot onderscheid van 'gewoon' varkensvlees moet gezocht worden in nieuwe rassen, houderijsystemen en verpakkingstechnieken.

Verbetering van afzet van varkensvlees door gezondheidsclaims is volgens het netwerk niet eenvoudig. "Probleem bij de vermarkting van 'gezonde' voeding is dat pas na zeer uitgebreid wetenschappelijk bepaalde gezondheidsaspecten geclaimd mogen worden. En als dat mag, is het nog de vraag win hoeverre de consument dit serieus oppikt en in hoeverre hij bereid is hiervoor te kiezen."

Bron: AGD


foto: verpakking van Lidl, met daarin salami van Duits schuurvarken dat gevoerd werd met een wetenschappelijk op rendement en vleesaanzet uitgekiende voermix, verkocht met een plaatje van oudras Spaanse Iberico's die eikeltjes eten (en die voor iedereen herkenbaar anders smaken en waarvan het vlees er totaal anders uitziet). Ik pikte het uit de Liegebeest-verkiezing
Dit artikel afdrukken