De Vlaamse minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, wil een statiegeldregeling op blikjes en plastic flessen invoeren. Ze heeft een studiebureau opdracht gegeven de maatregel uit te werken. Schauvliege wil met de statiegeldregeling de hoeveelheden zwerfvuil op straat verminderen - en de kosten van het opruimen ervan omlaag brengen. Dat meldt de Gazet van Antwerpen.
Statiegeldbedrag
Een statiegeldregeling houdt in dat consumenten iets meer betalen voor een blikje of flesje frisdrank, maar die meerprijs terugkrijgen als ze de lege drankverpakking opnieuw inleveren. Wat precies die pijs moet zijn is een belangrijk aspect van het nu gestarte onderzoek. Uit eerdere studies zou blijken dat mensen pas geïnteresseerd zijn hun blikjes in te leveren als ze daar een statiegeldbedrag van 0,50 euro statiegeld voor moeten betalen. In Wallonië denkt men aan 0,10 euro.
Ook de manier van inzamelen en inleveren moet nog in detail uitgewerkt worden. Het bedrijfsleven is tegen, omdat het vreest voor een hoge kostendruk door extra handelingen waar niemand iets voor koopt.
Nederland wil statiegeld wel/niet afschaffen
In Nederland kennen we sinds jaar en dag een succesvol statiegeldsysteem voor glazen flessen en grote PET-flessen, in combinatie met gescheiden afvalinzameling. Het inzamelen van plastic flessen is al sinds enige jaren onderwerp van (politieke) discussie. Nog deze zomer werd de beslissing over het afschaffen van statiegeld op plastic flessen opgeschort.
Frisdrankgiganten willen geen recycle-blik
Het inzamelen en recyclen van blikjes is mogelijk minder eenvoudig dan het lijkt. In The Guardian verscheen vorige maand een artikel over de 'evercan' van aluminiumproducent Novelis. Deze bestaat voor 90% uit gerecycled aluminium - voornamelijk afkomstig van blikjes. De paradox: de grote bier- en frisdrankconcerns willen er echter niet aan.
Het gerecyclede blikjesaluminium komt niet terug als frisdrankverpakking maar wordt verwerkt in auto's.
Fotocredits: crabchick
Dit artikel afdrukken
Statiegeldbedrag
Een statiegeldregeling houdt in dat consumenten iets meer betalen voor een blikje of flesje frisdrank, maar die meerprijs terugkrijgen als ze de lege drankverpakking opnieuw inleveren. Wat precies die pijs moet zijn is een belangrijk aspect van het nu gestarte onderzoek. Uit eerdere studies zou blijken dat mensen pas geïnteresseerd zijn hun blikjes in te leveren als ze daar een statiegeldbedrag van 0,50 euro statiegeld voor moeten betalen. In Wallonië denkt men aan 0,10 euro.
Ook de manier van inzamelen en inleveren moet nog in detail uitgewerkt worden. Het bedrijfsleven is tegen, omdat het vreest voor een hoge kostendruk door extra handelingen waar niemand iets voor koopt.
Nederland wil statiegeld wel/niet afschaffen
In Nederland kennen we sinds jaar en dag een succesvol statiegeldsysteem voor glazen flessen en grote PET-flessen, in combinatie met gescheiden afvalinzameling. Het inzamelen van plastic flessen is al sinds enige jaren onderwerp van (politieke) discussie. Nog deze zomer werd de beslissing over het afschaffen van statiegeld op plastic flessen opgeschort.
Frisdrankgiganten willen geen recycle-blik
Het inzamelen en recyclen van blikjes is mogelijk minder eenvoudig dan het lijkt. In The Guardian verscheen vorige maand een artikel over de 'evercan' van aluminiumproducent Novelis. Deze bestaat voor 90% uit gerecycled aluminium - voornamelijk afkomstig van blikjes. De paradox: de grote bier- en frisdrankconcerns willen er echter niet aan.
Het gerecyclede blikjesaluminium komt niet terug als frisdrankverpakking maar wordt verwerkt in auto's.
Fotocredits: crabchick
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Top initiatief van Vlaanderen. In NL ook invoeren. Niet alleen op blik, ook op PET. Gaat het zwerfafval verminderen!
Gewoon invoeren die statiegeld regel. Daar zal de consument en fabrikant dan elk 50 % aan dienen mee te betalen. Ook Nederland moet m.i. de statiegeldregeling zoals deze nu is behouden. Burgers doen het lang niet slecht hier ! Iedereen zal moeten mee betalen aan het duurzaamheids-principe, ook fabrikanten.