Albert Heijn test het automatisch afprijzen van producten op basis van de houdbaarheidsdatum. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.

Een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme berekent automatisch de beste korting om aan het einde van de dag geen onverkoopbare producten meer over te houden. Met de 'dynamic pricing' wil Albert Heijn voedselverspilling verminderen. Het algoritme houdt rekening met onder andere locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en de voorraad in de winkel.

Het schap krijgt elektronische prijskaartjes. Hierop staat de reguliere prijs en de afprijzing bij een specifieke houdbaarheidsdatum. De supermarktketen test het ‘dynamisch afprijzen’ vanaf vandaag in het filiaal in Zandvoort bij de gevogelte- en visproducten. Albert Heijn heeft zich voor deze proef laten adviseren door antiverspillingsbedrijf Wasteless.
Albert Heijn - Albert Heijn zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling
  • Deel
Druk af