In de reclamespot van 60 seconden worstelen de koning en ridders van Bud Light, een AB InBev-merk, in een Middeleeuwse setting met een enorm vat corn syrup, maisstroop. Na barre avonturen waarbij ook Miller Lite langs komt, slagen ze erin het op de plaats van bestemming te krijgen, bij Coors Light. De peperdure spot sluit af met de woorden: “Bud Light. Gebrouwen zonder maisstroop.”

In de Verenigde Staten ligt fructose-glucosestroop (HFCS) - een vorm van maisstroop - onder vuur als een van de oorzaken van de obesitasepidemie. Bud zegt alleen de ‘edele’ ingrediënten water, mout, hop en gist te gebruiken. MillerCoors gebruikt naar eigen zeggen wel maisstroop, maar niet in de vorm van fructose-glucosestroop. Daarbij, zegt het bedrijf, wordt de stroop tijdens het brouwen omgezet in alcohol en is het spul niet meer aanwezig in het eindproduct. Juist AB InBev doet dus aan misleiding, vindt MillerCoors. De brouwer eist dat AB InBev de reclamecampagne voor Bud Light stopzet.

AB InBev noemt de reclamecampagne waarheidsgetrouw en “bedoeld om een wezenlijk verschil aan te wijzen tussen Miller Lite en Coors Light”.

De reclamecampagne laat de gemoederen hoog oplopen, niet alleen tussen de bierbrouwers onderling. Ook de Amerikaanse bond van maistelers bemoeit zich ermee.


Dit artikel afdrukken