Bier met een lichte karamelsmaak in een roze-gemarmerd champagneflesje voor £8 de fles, daarmee verwacht de Tsjechische bierbrouwer Aurosa in Londen vrouwen aan het bier te krijgen. Volgens eigenaar Martina Smirova vertegenwoordigt 'het biertje voor haar' "de kracht van een vrouw en de zachtheid van een meisje. Aurosa is geboren om te bewijzen dat vrouwen succes kunnen hebben zonder hun natuurlijke vrouwelijkheid aan te passen of op te offeren".

De roze-gekleurde productintroductie leidt #beerforher tot tal van sarcastische opmerkingen en beschuldigingen van seksisme op de sociale media. "Het is waar feministen overal ter wereld op hebben gewacht", schrijft de Independent. Aurosa reageert suikerzoet: "We zijn gewoon een merk dat bier in een elegante en mooie fles op de markt wil brengen, voor die vrouwen die daar behoefte aan hebben en voor wie het in hun lifestyle past." Aan seksisme of feminisme en dergelijke doet Aurosa niet.

In Nederland promootten de gezamenlijke bierbrouwers 2 jaar geleden nog het bierdrinken door vrouwen. In het meest recente Bieronderzoek lijkt een licht effect: van 2016 op 2017 steeg het percentage vrouwen dat maandelijks bier drinkt van 29 naar 30%.
Independent - Someone made a beer for women ad - huge mistake
  • Deel
Druk af