Consumenten merken aanvankelijk nauwelijks dat fabrikanten de kwaliteit van hun producten verbeteren. Pas in het tweede jaar wijzigt de klantperceptie van de kwaliteit.
Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Florida en de Leonard N. Stern School, dat gepubliceerd is in de Harvard Business Review.
De onderzoekers analyseerden 241 producten in 46 categorieen over een periode van 12 jaar. Circa 30.000 consumenten waren betrokken bij het onderzoek.
Volgens de onderzoekers is er een gapend gat tussen perceptie en werkelijkheid. Pas na verloop van tijd lopen beide weer in de pas. Deze periode ligt gemiddeld tussen de vijf en zeven jaar. Dit hangt af van het type product, aldus de onderzoekers.
Bijvoorbeeld in geval van tandpasta ligt dit relatief laag (4 jaar).
De onderzoekers stellen dat hun onderzoek verschillende strategische implicaties heeft. Zo moeten managers meer zicht krijgen op de verschillen tussen perceptie en realiteit.
Door hierop een betere grip te krijgen, kunnen bedrijven sneller de gepercipieerde en 'echte' realiteit in lijn krijgen. Hierdoor zouden consumenten eerder bereid zijn om hun producten aan te schaffen.
Overigens signaleren consumenten sneller een achteruitgang in kwaliteit dan een verbetering. Ook worden wijzigingen in de kwaliteit sneller opgemerkt bij merken met een goede reputatie.
Bron: EVMI
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ailko, helemaal mee eens, bladgoud is om op te eten, niet voor op het plafond.
@Wouter, ik zou ook wegrennen als een restaurant met bladgoud wordt bekleed. Gouden teugels maken nog geen beter paard?Je gaat dan al snel denken dat je de kosten moet betalen van al dat goud. Dat is dus ook wat er ook mede gebeurt is in dit specifieke geval. Naast dat we aaseters zijn hebben we ook een groot portie aan boeren-slimheid, en stinken we-gelukkig maar- niet overal in.
Onderzocht : tandpasta, banden en koelkasten ? Hoe merk je als consument een verbetering in de kwaliteit van koelkasten ? Zouden de heren (?) onderzoekers het ook met voedsel geprobeerd hebben ? 'k vraag het me af. Non -issue dus.
Zelf als je je restaurant met bladgoud bekleedt, hebben de mensen niet door dat je er lekker kunt eten. De mens is een aaseter.