Het Verbond van Den Bosch werd met name opgericht om te komen tot een vergelijk tussen de in zwaar weer verkerende varkenssector en de Nederlandse wederverkopers van vlees en vleeswaren. Aanvankelijk werd een akkoord getekend dat nauwelijks meer waard bleek dan zijn gewicht in papier. Pas toen het CBL - de koepel van levensmiddelenverkopende organisaties in Nederland - zelfstandig actie nam om een einde te maken aan het 'gedoe' rond vlees, kon het Verbond een afgeleid succesje op zijn conto schrijven. Binnen het Verbond bepleitte de varkenssector een 'nieuw verdienmodel' waarin de boeren voor fluctuerende voerprijzen zouden worden gecompenseerd. Het CBL gaf aan daar op zijn minst over te willen nadenken. Hoe het CBL over dit voorstel denkt na de recente aandacht in de pers voor de sterk gestegen voerprijzen als gevolg van de omhoog schietende graanprijzen is onduidelijk.

Redacteur Kees van Dooren is er op de site van De Boerderij duidelijk over: het is niet de taak van de retailers om slechte prijzen te compenseren. Het krappe aanbod van dit moment laat zien dat de varkensprijzen stijgen als er maar minder aanbod van slachtvarkens is. Zijn boodschap is dan ook helder: varkenshouders moeten het aanbod verkrappen. Er is helemaal geen nieuw verdienmodel nodig om de varkensprijs omhoog te laten schieten. Op dat punt kan het Verbond van Den Bosch zich dan ook de moeite van het nadenken besparen, lijkt Van Dooren te willen zeggen.

De stijgende prijzen zorgen inmiddels ook voor een merkbare daling van de consumptie van varkensvlees. De vraag is welke kant de consument op beweegt: minder vlees of meer betalen. ING signaleerde onlangs dat de vleessector zijn kostprijsstijgingen uit hoofde van voer onvoldoende kan doorberekenen en voorziet naast krimp van de sector onvoldoende rentabiliteitsherstel omdat consumenten hun koopgedrag aan zullen passen. De jongste marktgegevens laten zien dat consumenten in plaats van varken voor de nog goedkopere plofkip kiezen. Ook dit gaat in tegen het Verbond van Den Bosch dat naast een betere prijs voor boeren inzet op meer dierwelzijn.

De nu zichtbaar wordende prioriteiten van het publiek, verdienen de aandacht van het Verbond van Den Bosch. Via de winkelkassa's beraden de leden van het CBL - van supers tot uitbaters van bedrijfsrestaurants - zich mogelijk al wat langer op de vraag: wat doen we als consumenten zelfs voor doodgewoon nul-sterren vlees hun vleesconsumptie al deels staken en substitueren voor een goedkopere keuze?

Fotocredits: 'no place left at the bar', Lionoche
Dit artikel afdrukken