Het World Wildlife Fund (WWF) en de Britse supermarktketen Tesco bundelen de komende 4 jaar hun krachten om de milieu-impact van het gemiddelde boodschappenmandje te halveren. Dat meldt het WWF UK op zijn website.

Het WWF publiceerde recent het Living Planet Report. Dat rapport beschrijft de alarmerende achteruitgang van de stand van grote dieren in de natuur. Die wordt grotendeels veroorzaakt wordt door de impact van het wereldwijde voedselsysteem op de onderbouw van kleine dieren en insecten. Het rapport kreeg - ook op Foodlog - kritiek omdat het geen handelingsperspectief biedt. Keer op keer laat het WWF zien dat het alweer slechter gaat.

Met Tesco geeft het WWF een voorbeeld van wat in actie komen via consumptie betekent.

Volgens de beide organisaties wil 80% van de Britse consumenten dat supermarkten meer doen om hen te helpen duurzame keuzes te maken bij de dagelijkse boodschappen. Volgens FoodNavigator vindt driekwart dat milieuvriendelijk eten te duur en is 59% in verwarring over wat duurzaam mag heten.

Tesco en het WWF willen het de consument makkelijk maken om betaalbaar, gezond en duurzaam voedsel met een zo klein mogelijke milieu-impact te kiezen. Daar nemen ze drie maatregelen voor. Ten eerste doet Tesco duurzame producten vaker in de aanbieding en worden huismerken - die goedkoper zijn dan A-merken - verduurzaamd. In samenwerking met leveranciers en boeren wordt, ten tweede, nagedacht over natuurvriendelijker manieren van produceren in alle fasen in de productieketen en producten die elders ontbossing veroorzaken gaan sowieso in de ban. Ten derde gaat Tesco minder en alleen nog recyclebare of composteerbare verpakkingen gebruiken.

Dit artikel afdrukken