Amazon was een van de eersten die er mee kwam. De Amazon Dash knop, een fysieke knop die je in de keuken of voorraadkast kunt aanbrengen. Met letterlijk 1 druk op de knop bestel je online waspoeder, WC-papier of koffie als ze op dreigen te raken. Je hebt er geen omkijken naar en de bestelling arriveert binnen no-time bij je voor de deur. Bij de aankondiging van Amazon Dash dachten de media nog dat er sprake was van een 1-aprilgrap. Maar inmiddels raakt de integratie van internet in het dagelijks leven, 'the internet of things', steeds meer ingeburgerd.

Focus op klanten, winkels en service...
Eerder deze week vertelde Jef Colruyt, CEO van de Belgische supermarktketen Colruyt, dat hij niet gelooft in bestellen via internet en vervolgens de spullen (gratis) thuis afgeleverd krijgen. "Wij moeten ons in de eerste plaats bezighouden met onze klanten en hun een uitstekende kwaliteit en service bieden, zodat ze tevreden naar huis gaan en met plezier terugkomen", zei hij.

... of juist op gemak, apps en internet
De grote Franse supers hebben daar andere ideeën over. Zij zetten in op manieren om het hun klanten steeds gemakkelijker te maken hun dagelijkse boodschappen te doen zonder daarvoor de deur uit te moeten. Zo blijken 3 supermarktketens, onafhankelijk van elkaar, te experimenteren met thuisscanners en apps, à la Dash.

Weegt het gemak van altijd 'connected' zijn op tegen het genot van lekker rondstruinen door een winkel?
Izy, API, Pikit
Zo kunnen klanten van Auchan gebruik maken van de gadget-achtige Izy. Dat is een scanner waarmee je eenvoudig verpakkingen die leeg of bijna leeg zijn scant. Via de gekoppelde smartphone-app komen de producten meteen in je winkelmandje. Bij gebrek aan een barcode kun je je product ook inspreken.
Intermarché is aan het experimenteren met API, een thuisscanner die volgens hetzelfde principe werkt. Even scannen (of inspreken), linken aan de mobiele app van Intermarché en de boodschappen zitten in je mandje. De pilotresultaten worden half maart verwacht.
Carrefour is juist begonnen met het testen van Pikit, een scanner die gekoppeld is aan de mobiele app en het account van de klant op carrefourdrive.nl.

Wat de supers er mee winnen is duidelijk: Big Data over hun klanten en hun gedrag en grotere klantenbinding. Voor consumenten is het nog de vraag. Weegt het gemak van altijd 'connected' zijn op tegen het genot van lekker rondstruinen door een winkel?
Wat geeft voor jou de doorslag?

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: ‘Pikit, une douchette connectée qui peut donner des idées’, lesnumeriques
Dit artikel afdrukken