Onderzoekers van het New York University Langone Medical Center stelden vast dat beroemdheden vrijwel uitsluitend reclame maken voor ongezonde dranken en voeding. Zo maakten onder meer Britney Spears, Justin Timberlake, will.i.am, Christina Aguilera en Mariah Carey reclame voor suikerrijke dranken en fastfood.

Gezond voedsel wordt nauwelijks door de sterren in de schijnwerpers gezet.

Het onderzoeksteam analyseerde reclames uit de periode 2000-2014, verzameld in een Amerikaanse reclame-industrie database. Zij identificeerden 65 beroemdheden die direct of indirect hadden geadverteerd voor 57 verschillende merken van 38 bedrijven. Niet alleen prezen de celebrities producten aan op de radio, televisie en in tijdschriften. Ook sponsorden de producenten hun concerten. In de VS geeft de voedingsmiddelenindustrie jaarlijks zo'n $12 miljard (€10,6 miljard) uit aan marketing gericht op jongeren.

Meer dan 80% van de aangeprezen voedingsmiddelen was calorierijk maar arm aan voedingsstoffen en 71% van de dranken was gezoet met suiker. Vooral frisdranken worden door beroemdheden gepromoot. Taylor Swift was de enige ster die reclame maakte voor Diet Coke.

"Er waren geen reclames voor fruit, groenten of volkorenproducten en maar één celebrity verbond zijn naam aan Wonderful Pistache, het enige product dat een voldoende scoorde voor gezondheid", schrijven de onderzoekers in het tijdschrift Pediatrics.
Dit artikel afdrukken