Er wordt pas vijf jaar ambachtelijk ijs gemaakt op Erve Kuiper. Kuiper en gezin hebben al jaren een agrarisch bedrijf met vooral koeien en varkens. In 2007 begonnen ze met de verkoop van softijs aan huis uit een softijsmachine. De Overijsselaar zag kansen in de stroom toeristen. Na wat googlen kwam de overstap naar ambachtelijk ijs in 2011 in beeld. Kuiper verkocht melkrechten die toen nog veel geld waard waren en kocht ijsmachines. Zo 'simpel' kan een boer ondernemer in verwerkt product worden.

Jersey-koeien
Kuiper vertelt ons aan de telefoon dat het hem opviel dat in Italië het gros van de deelnemers ijs maakt met in de supermarkt gekochte melk. Hij werkt anders en hield het bij eigen koeien. Kuipers ruilde zijn Holsteiners - de Nederlandse kampioen melkgift - in voor 100 kleinere bruine Jersey-koeien. Die leveren melk met een vetgehalte van ongeveer 6% en een eiwitgehalte van 4,2%. "Dat maakt het verschil in smaak. Ambachtelijk ijs is het lekkerst met een vetgehalte van zo'n 6 a 7%. Gewone melk bevat 3,5% vet. Je kunt later wel weer vet en eiwit toevoegen via droge stof, met poedermelk en aroma's. Maar dat is toch niet hetzelfde", aldus Kuiper. "Toen de jury eenmaal doorkreeg dat we de biologische Twentse producten voor ons ijs in koeltassen hadden meegenomen naar Bologna wisten ze niet wat ze zagen". Want naast eigen jersey-melk komen de andere producten van het winnende ijs ook uit de regio. "De walnoten komen uit onze eigen tuin, die bewaren we speciaal voor wedstrijden, de frambozen van de buurman en de honing van een imker uit de buurt. Toen de ijsmeesters ons ijs proefden rolden ze met hun ogen en riepen in volle verrukking ‘bellissimo, bellissimo’!"

Kuiper vertelt ons aan de telefoon dat het hem opviel dat in Italië het gros van de deelnemers ijs maakt met in de supermarkt gekochte melk
Media aandacht
De nuchtere Kuiper probeert zo dicht mogelijk bij de basis te blijven. "Het mooie aan ons ijs is juist dat we alles zo puur en biologisch maken als maar kan". Daarmee deed de ijssalon het al goed, maar de jongste media-aandacht legt hem geen windeieren. "Het is gekkenwerk, onvoorstelbaar. De omzet is de laatste dagen vertweevoudigd, ze komen uit alle windstreken en zelfs uit Gent in België." Normaal gaat 5-8% van zijn ongeveer 700.000 liter melk naar het maken van ijs, de rest gaat naar Friesland-Campina. "Ik denk dat we dit jaar wel op 8-10% uitkomen."

WK in Rimini
Via een tweede plek bij de landelijke wedstrijd kwalificeerde Kuiper zich voor het afgelopen EK. Door die te winnen mogen ze nu naar het WK ijsmaken in Rimini, in september. "De jury heeft tegen me gezegd: hier moet je niks meer aan doen, je moet niks veranderen." Met zijn traditionele ijssmaak denkt Kuiper een goede kans te maken om in de top 5 te eindigen. "Je weet natuurlijk nooit wat voor een jury je tegenover je krijgt". Wel weet hij zeker dat hij weer zijn eigen producten meeneemt, én zijn hele familie.

Erik Kuiper gelato world tour eerste prijs
The Winner of Gelato World Tour European Finals is “Honey-Yogurt Ice with Raspberry and Walnuts - Kui(p)er ijs”
Dit artikel afdrukken