De verschillende spelers in de voedselketen leggen de laatste hand aan een gedragscode over eerlijke contracten, stabielere voedselprijzen, opzegtermijnen en betaaltermijnen.
Dat meldt Boerenbond-voorzitter Piet Vanthemsche vandaag in een interview met de Belgische krant De Tijd.
Het convenant wordt eerdaags ondertekend door de distributiefederatie Fedis, de voedingsindustrie Fevia, de zelfstandigenorganisatie Unizo en de landbouworganisaties.
De gedragscode moet vermijden dat boeren voor winkels protesteren tegen de lage prijzen die ze krijgen, terwijl supermarkten pronken met stuntprijzen voor groenten en fruit.
Morgen is de bespreking in tweede termijn van het rapport van José Bové over de macht van de supers in het EU-parlement. We zijn benieuwd of het eenzelfde toon zal krijgen met politieke EU steun als deze Vlaamse overeenkomst.
Bron: De Boerderij
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Wat de reactie van Robin betreft: die past perfect in het plaatje dat Delhaizes en Boerenbonden kennen en op verderbouwen - het heet cynisme. Of zwartgalligheid?
Inmiddels heeft de verbruikersorganisatie OIVO Delhaize en de Boerenbond voor de rechtbank gedaagd: Fairebel:// een koe in zwart/geel/rood die Luxemburgse melk geeft.
uit het persbericht van OIVO:
"Een Belgische melk
De melk die onder het merk Fairebel verdeeld wordt, is melk die verzameld en verpakt wordt in het Groot-Hertogdom Luxemburg. Toch verwijzen de naam "Fairebel" en de verpakking (met een koe in zwart/geel/rood op de doos) naar een Belgische oorsprong van de melk.
Op de website van het merk kunnen we verder nog het volgende lezen:
"Met de eerlijke melk FAIREBEL stellen de boeren al hun energie en know-how ten dienste van de Belgische landbouwwereld..."
"Ten gevolge van de crisis die de landbouwwereld treft, lanceren de Belgische boeren hun eigen label: FAIREBEL. De halfvolle melk FAIREBEL staat al bij u in de supermarkt. Proef het meteen!"
"Voor de Belgische boeren heeft de actie nu een naam: FAIREBEL!"
Dit is een misleidende commerciële praktijk aangezien de consument wetens en willens misleid wordt aangaande de oorsprong van het product."
Einde citaat persbericht.
Dit was al van bij den beginne een staaltje van keiharde volksverlakkerij. Het idee en concept was gestolen van de Belgian Dairy Board, die zich autonoom van de Boerenbond opstelt.
Ach jeetje, Fair Trade voor belgische boeren. Kan ik straks ook een Belgisch foster parents kindje adopteren?