De Belgische minister van Volksgezondheid Maggie De Block voerde de taks in om de Belg aan te zetten tot een gezondere levensstijl. Een fles frisdrank werd 3 cent duurder, een blikje 1 cent.

Zoals voorspeld is de taks te laag om tot een gedragsverandering te leiden. De Belgen laten er hun frisdrank toch niet voor staan, al kiezen ze wat vaker voor alternatieven als waters met een smaakje. Het aantal liters gekochte frisdranken is de laatste jaren zelfs gestegen.

Ondertussen is al 7 procent van het volume aan frisdranken en water dat door Belgen wordt gekocht, niet in België gekocht
Buitenland en discounters
De taks heeft wel een andere gedragsverandering tot gevolg: de Belgen blijken in toenemende mate uit te wijken naar het buitenland en de discounters om goedkoper uit te zijn. In Frankrijk kan een fles fris wel 30% goedkoper zijn dan in België.

Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. De Belgische vereniging van water- en frisdrankproducenten (VIWF) zegt daarover: "Eén Belg op de vijf koopt al frisdrank en water in het buitenland. De hoeveelheid frisdrank die wordt aangekocht blijft stijgen: van 162 liter per persoon in 2012 tot 166 liter in 2016. Ondertussen is al 7 procent van het volume aan frisdranken en water dat door Belgen wordt gekocht, niet in België gekocht."
Dit artikel afdrukken