Alleen al supermarkt Colruyt heeft jaarlijks 200 vacatures in zijn 'beenhouwerij', terwijl er maar 150 slagers afstuderenVoor een deel komt dit door toenemende concurrentie van supermarkten. Dat is echter niet de enige oorzaak, zegt de Landsbond der Beenhouwers, Spekslagers en Traiteurs van België; er is een tekort aan jongeren die slager willen worden. Steeds minder jongeren kiezen voor de vakopleiding. Ook de supers hebben daar last van; alleen al supermarkt Colruyt heeft jaarlijks 200 vacatures in zijn 'beenhouwerij', terwijl er maar 150 slagers afstuderen.
Concurrentiekracht vergroten
Ondanks het dalend aantal slagers, blijft de verkoop constant, zegt Jean-Luc Pottier, voorzitter van de Landsbond. Slagers verkopen nog steeds 30 procent van alle vlees in België. De overblijvende slagers verkopen dus meer.
Pottier waarschuwt dat slagers niet op hun lauweren kunnen rusten. Ze moeten zich onderscheidend positioneren tegenover supermarkten om hun positie te versterken, vindt hij. "Ze moeten verscheidene producten aanbieden en de klanten advies geven, anders kunnen ze hun concurrentiekracht verliezen", zegt hij. Slagers zouden volgens hem bijvoorbeeld meer moeten inzetten op kant-en-klare maaltijden.
Nederland
In Nederland daalt het aantal slagerijen ook. Ons land telt echter nu al beduidend minder slagerijen dan België. De afgelopen 2 jaar nam bij ons het aantal slagerijen/poeliers af met 8% tot 2.422.
Fotocredits: Franklin Heijnen
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
De Belgische slagers gaan de Nederlandse achteraan; de geschetste situatie is vergelijkbaar. De eetcultuur van de Belgen is beter ontwikkeld en dat kan het verschil maken. 30% marktaandeel voor de Belgische slagers. In Nederland moeten we daarvoor meer als 30 jaar terug. Het zit nu ergens rond of net onder de 10%.
Als de Belgische supermarkten meer en meer overgaan op voorverpakt en de slager uit de winkel verdwijnt, ligt daar een kans. Vlees met een praatje. Maar uiteindelijk is het verkooppunt, het type klant en zijn budget bepalend hoe ver je kunt komen als slager.