Een op de 6 politieauto’s in België is te vervuilend om in milieuzones in Brussel en Antwerpen te mogen rijden, schrijft Het Laatste Nieuws. Dat blijkt uit cijfers van notabene de federale politie zelf. “Een regelrechte schande,” vindt Florent Platteeuw van de politievakbond VSOA. Ondertussen delen politieagenten namelijk wel boetes van €350 (in Brussel) en €150 (in Antwerpen) uit aan burgers. In Brussel staan maar liefst 550 dienstvoertuigen op een zogeheten 'witte lijst' - vrijgesteld van boetes - en in Antwerpen 280.
“Moet de overheid niet juist het goede voorbeeld geven in plaats van met auto’s rond te blijven tuffen die soms 18 jaar oud zijn?”, zegt Platteeuw. “Ik moet er toch geen tekeningetje bij maken dat die politieauto’s niet goed zijn voor het milieu?”
HLN - Honderden politieauto's te vervuilend, en toch zonder boetes in lage-emissiezones
“Moet de overheid niet juist het goede voorbeeld geven in plaats van met auto’s rond te blijven tuffen die soms 18 jaar oud zijn?”, zegt Platteeuw. “Ik moet er toch geen tekeningetje bij maken dat die politieauto’s niet goed zijn voor het milieu?”
Zou wel makkelijker zijn. Ik snap alleen niet waar die €1,5 miljoen euro voor nodig is, praten en overleggen met andere overheden kost niets extra.
Het Europees Parlement gaat onderzoeken of er één algemene milieuzone-sticker kan komen voor voertuigen binnen de EU, schrijft het Parool.
De Europese Commissie heeft al toegezegd om volgend jaar met een aantal richtsnoeren te komen omdat de steden (en landen) waar nu een milieuzone van toepassing is eigen voorwaarden hanteren om de meest milieuvervuilende auto’s uit het centrum te weren.
Ook wordt een informatie-uitwisselingssysteem onderzocht om de handhaving van de milieuzones beter te organiseren, meldt de krant. Voor de plannen, een initiatief van D66-parlementariërs Matthijs van Miltenburg en Gerben-Jan Gerbrandy, wordt volgend jaar bijna €1,5 miljoen euro uitgetrokken.