Volgens Marieke ten Ham, senior manager acquisition bij Ahold Europe, melden mogelijke franchisenemers zich spontaan bij de Belgische tak van de Zaanse super, schrijft Distrifood. "Wij kijken wel of er ondernemers willen overstappen van een andere formule, maar verder zijn we niet zo actief op zoek, omdat veel kandidaten zich spontaan aanbieden. We zijn nog nieuw op de Belgische markt,
Ondernemers zien het succes en zijn benieuwd hoe het er bij ons aan toegaat
maar het is ondertussen voor iedereen duidelijk dat we geen eendagsvlieg zijn en dat we hier blijven. We zijn een echte Vlaamse retailer geworden en de Belgische organisatie staat. Dat zorgt ook voor vertrouwen en geloofwaardigheid. Dat merken we ook. Ondernemers zien het succes en zijn benieuwd hoe het er bij ons aan toegaat", zegt ten Ham.


Franchise of filiaal van geval tot geval bekeken
Op dit moment zijn er 30 Albert Heijn winkels in België, de nieuwste opende deze week. In 2016 wil de grootsuper 50 winkels in Vlaanderen hebben. Bij de start van het Belgische netwerk zei Ahold een verhouding van 50-50% franchisers en filialen na te streven. Dat blijkt inmiddels geen doelstelling meer. "We kijken bij elke nieuwe winkel of we die geschikt vinden voor franchise en of er een geschikt iemand beschikbaar is in de regio. Is dat niet zo, dan doen we het gewoon zelf." Ahold is met verschillende kandidaat-franchisers in gesprek.

In Duitsland gaat het AH met zijn To Go onderwijl minder gemakkelijk. Dat vertelde manager Matthias Gehle in een interview met RP-online. Het aantal To Go vestigingen wil al een aantal jaren maar niet groeien. Het land moet er nog steeds aan wennen, heet het. Onderwijl kiest AH voor tankstations en ziekenhuizen als nieuwe vestigingsplekken om toch zijn omzet te kunnen vergroten.

Fotocredits: Albert Heijn vestiging, jula julz
Dit artikel afdrukken