De agressieve marktpraktijken van leveringsplatformen Uber Eats en Deliveroo stuiten Belgische restaurants tegen de borst. Ruim 60 restaurants startten daarom (anoniem) de campagne #SaveMyResto, schrijft De Standaard.

De aangesloten restaurants beschuldigen de (Amerikaanse) bezorgplatformen onder meer van het innen van buitensporige commissies van wel 30-35% voor elke bestelling. Ze tekenen ook bezwaar aan tegen reclamecampagnes die uitgewerkt worden zonder dat daar met hen overleg over is gevoerd. De platformen bieden klanten bijvoorbeeld hoge kortingen, maar het zijn de restaurants die daarvoor opdraaien. Doen ze niet mee dan eindigen ze onderaan de bestellijst. Ook fouten gemaakt door bezorgers zouden voor rekening van de restaurants komen. Deliveroo laat weten zich van geen kwaad bewust te zijn.

De restaurateurs vragen om beschermende maatregelen. De verantwoordelijke Belgische minister Denis Ducarme belooft actie. Hij schakelt de Economische Inspectie in om na te gaan of leveringsplatformen er oneerlijke marktpraktijken op na houden. Afhankelijk van de uitkomst sluit hij niet uit dat er gerechtelijke stappen zullen volgen en dat ook de Belgische Mededingingsautoriteit ingeschakeld wordt. “Wie zijn dominante positie misbruikt, zal de overheid op zijn weg tegenkomen”, aldus de minister.

In Nederland voerde Koninklijke Horeca Nederland al eens actie tegen machtsmisbruik door online bestelplatforms.
De Standaard - Restaurants verzetten zich tegen hoge kosten Uber Eats en Deliveroo
  • Deel
Druk af