Dit jaar komt er in de regio Poperinge tien hectare aan nieuwe hopvelden bij. Het totale Belgische hopareaal komt daarmee op 160 hectare. Dat is een fractie van wat het 50 jaar geleden was, toen er nog meer dan 800 boeren de karakteristieke hoge staken op hun velden zetten.

Logo 'Belgische hop'
De opleving is te danken aan de stijgende vraag naar aromahoppen. Kleine ambachtelijke brouwerijen die streekbieren produceren zijn in opmars, en daarmee ook de vraag naar aromahoppen.

Sinds 2011 is de Belgische hop een merk met een eigen kwaliteitslogo. Een brouwerij die voor het brouwen van een speciaalbier minimaal 50% in België geteelde hop gebruikt, mag het bier het logo dragen. Inmiddels gebruiken al 58 brouwerijen het logo op in totaal 214 verschillende bieren.

De 160 Belgische hectare met hop steekt overigens schril af tegen de 20.000 hectare waar in Duitsland hop op wordt geteeld.

Fotocredits: 'hop - Hopfen', Roberto Verzo
Dit artikel afdrukken