De boeren zijn boos over het grote verschil tussen boerenprijzen en consumentenprijzen. Waar de groenteboer vaak geen volwaardige prijs krijgt voor zijn producten, betaalt de consument tien keer zoveel in de supermarkt. "Zakkenvullerij", vinden ze. "Wij, groenteboeren zijn eens te meer de dupe van jullie onophoudelijke wedren om de consument."
Volgens supermarktensectorfederatie Comeos moeten de boeren beter weten. "Geregeld zitten we samen in het ketenoverleg. Ik snap niet waarom we die discussie nu moeten voeren”, aldus woordvoerder Hans Cardijn op Vilt.
Op Foodlog legden we al vaker uit dat inkoopprijzen van supermarkten en handel los moeten worden gezien van consumentenprijzen. De eerste worden bepaald door de ruimte in het aanbod op zakelijke markten. Bij een ruim aanbod van bijvoorbeeld tomaten, daalt de prijs en zouden boeren en tuinders moeten streven naar beperking zodat de prijzen weer stijgen. Consumentenprijzen worden bepaald door waardeperceptie en fluctueren nauwelijks mee met schommelingen in vraag en aanbod. Consumenten letten niet op de onderliggende waarde in het handelsverkeer. Daarom betalen ze bijvoorbeeld voor een merksoep van Unox, meer dan voor dezelfde soep in een huismerkverpakking. Het is hetzelfde verschijnsel als de prijs voor een auto van Skoda die in de Audi-versie ruim 1,5 maal zoveel kost. Boeren hebben er moeite mee om dat te begrijpen, zegt Comeos eigenlijk.
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog