Voor het onderzoek hielden 5.000 gezinnen hun dagelijkse boodschappen bij. Volgens Lilliane Driesen, woordvoerder van VLAM, blijven Belgen hun groente- en fruitconsumptie overschatten en denken ze dat ze het goed doen. "Maar niets is minder waar." Om de consumptie te verhogen, moeten Belgen niet alleen bij de warme maaltijd groente en fruit eten, maar ook bij andere maaltijden en als tussendoortje. Het receptenplatform Lekker van bij ons kan de Belgen daarbij helpen.
Om millennials te stimuleren meer groente en fruit te eten, startte VLAM onlangs de online campagne ‘Vegetables are the new sneakers’.
De meest gekochte groentesoort was in 2018 de tomaat (5,7 kilo). Bij het fruit moest de appel (7,3 kilo), voor het eerst, de koppositie afstaan aan de banaan (7,8 kilo).
Als het om groente en fruit uit de winkel gaat, is de illustratie wel verrassend. Dat is namelijk een typische CSA share. Met o.a. heirloom tomaten die in de winkel nog geen twee dagen goed blijven. Solidaire landbouw dus, direct van de teler naar de consument.
Het gaat hier om de gekochte, vers uit de boodschappenwinkel in huis gehaalde groente en fruit, niet om de hoeveelheid groente en fruit die de Belgen eten.
Qua consumptie zit het juist in België wel snor, bleek in 2015.