Het initiatief wil de supermarkten "aanzetten om het koopgedrag van hun cliënten om te buigen in het voordeel van duurzame producten". Want die consument - het brede publiek - krijgt gemakkelijk de zwartepiet toegespeeld alleen geïnteresseerd te zijn in de laagste prijs. Dat leidt tot een zodanige prijsdruk dat "ongelukken onvermijdelijk zijn". Denk alleen al aan de recente dierenwelzijns- en voedselveiligheidsschandalen. "Tuurlijk willen mensen niet te veel betalen", zegt Jelle Goossens van Rikolto. "Maar ze willen ook geen boeren doen lijden, of het milieu kapot maken. We zijn ervan overtuigd dat de overdonderende meerderheid gewoon wil dat het verhaal achter hun eten klopt, en daar een correcte prijs voor wil betalen. Dat signaal willen we overbrengen." In een dialoog met de supermarkten, via de site 'Ik ben meer dan mijn kassaticket'.
Voed de consument op. Manipuleer hem om een correcte prijs te betalen. Er zijn namelijk veel mensen die gerust een faire prijs wil geven voor een eerlijk stukje vlees'Manipuleer de consument'
Dat hoeft er helemaal niet subtiel aan toe te gaan: "Voed de consument op. Manipuleer hem om een correcte prijs te betalen. Er zijn namelijk veel mensen die gerust een faire prijs wil geven voor een eerlijk stukje vlees," zegt Renders. Want die consument heeft gewoonweg een probleem. Die wil graag duurzaam kopen om het milieu, de boer of de natuur een handje te helpen, maar weet eenmaal voor het schap niet waar te beginnen. "Vanwaar kwam het rundvlees? Gebeurde de teelt diervriendelijk? Welke seizoensgroenten moet ik kiezen, welke laat ik beter liggen wegens te belastend voor het milieu? Kies ik voor tomaten geteeld in België of afkomstig uit Spanje? En wat is een faire prijs voor een kilo gehakt? Maar met een gezin dat elke avond moet eten en met nog eens een voltijdse job, beschik ik gewoon niet over de nodige tijd om alles zelf uit te vogelen. Waardoor om praktische redenen mijn ethische bekommernis naar de achtergrond verschuift en een schuldgevoel opsteekt. Maar dat stemmetje blijft mij aanspreken", legt Renders uit.
'Ik ben meer dan mijn kassaticket' zal vooralsnog voor een jaar lopen. Het initiatief moet het toch al bewust kiezende nichepubliek overstijgen en ook het brede publiek aanspreken. Zodat supermarkten ervaren dat nog veel meer consumenten graag duurzamer en verantwoorder hun boodschappen doen, als zij dat maar als gemakkelijkste keuze voorgeschoteld krijgen. "We willen een dialoog opstarten tussen consumenten en supermarkten", klinkt het. "Het is te makkelijk om supermarkten weg te zetten als de grote boeman. En het is te makkelijk om enkel te wijzen naar de consument", besluit Goossens.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Niet dat ik wil zeggen dat ik denk dat dat werkt, maar dat is wat de Belgische NGO's nu vragen. Ze willen immers dat de supermarkt de consument opvoedt en haar vertelt wat de ecologischer keuze is. Ofwel, de supermarkt krijgt de rol om te bepalen wat de betere keuze is en dat te vertellen. Als de vraag is om die rol aan te nemen, dat kan de supermarkt net zo goed een stap verder gaan en de producten die in haar ogen een mindere keuze zijn uit haar assortiment verwijderen. En dan krijg je #1.
De opmerking dat het gaat om de discussie lijkt mij prettiger, maar hoe creëer je een werkelijke dialoog?
OK.
Op dezelfde manier als wat nu gevraagd wordt: dat vertelt de supermarkt je.
En hoe weet je dan of die OK is?
"...als zij dat maar als gemakkelijkste keuze voorgeschoteld krijgen."
Eenvoudige oplossing: maak het de enige keuze.