Voor Belgische consumenten is ‘een eerlijke prijs voor de boer’ een belangrijk argument om producten met het Fairtrade keurmerk te kopen. Supermarkten spelen op die vraag in door meer producten met een duurzaamheidskeurmerk op het schap te nemen. Het volume nam vorig jaar met 26% toe.
Meer dan de helft van de Belgische consumenten wil een groter assortiment producten met het Fairtradelabel. Onze zuiderburen vertrouwen op dit keurmerk “om hen te begeleiden in het maken van ethische voedselkeuzes”, aldus Fairtrade Belgium. Driekwart van de Belgen geeft inmiddels aan gecertificeerde producten te kopen. Het marktaandeel van het Fairtradelabel ontwikkelt zich in stijgende lijn, terwijl de Belgische consument een aantal jaren geleden nog voornamelijk een prijskoper was.
Het grootste deel van het Fairtrade assortiment in België bestaat uit koffie, bananen en cacaoproducten. In 2018 was bijna één op de vijf bananen in de Belgische supermarkt Fairtrade, schrijft VILT. Voor koffie en cacao blijft het marktaandeel steken op 5%.
In Nederland beslaan ook de bananen een groot aandeel van de producten uit het Fairtrade assortiment. Dit komt onder andere doordat je in steeds meer supermarkten alleen nog maar kunt kiezen voor bananen met een Fairtrade keurmerk.
In Nederland is de omzet aan producten met keurmerk de afgelopen vier jaar verdubbeld.
Meer dan de helft van de Belgische consumenten wil een groter assortiment producten met het Fairtradelabel. Onze zuiderburen vertrouwen op dit keurmerk “om hen te begeleiden in het maken van ethische voedselkeuzes”, aldus Fairtrade Belgium. Driekwart van de Belgen geeft inmiddels aan gecertificeerde producten te kopen. Het marktaandeel van het Fairtradelabel ontwikkelt zich in stijgende lijn, terwijl de Belgische consument een aantal jaren geleden nog voornamelijk een prijskoper was.
Het grootste deel van het Fairtrade assortiment in België bestaat uit koffie, bananen en cacaoproducten. In 2018 was bijna één op de vijf bananen in de Belgische supermarkt Fairtrade, schrijft VILT. Voor koffie en cacao blijft het marktaandeel steken op 5%.
In Nederland beslaan ook de bananen een groot aandeel van de producten uit het Fairtrade assortiment. Dit komt onder andere doordat je in steeds meer supermarkten alleen nog maar kunt kiezen voor bananen met een Fairtrade keurmerk.
In Nederland is de omzet aan producten met keurmerk de afgelopen vier jaar verdubbeld.
#2 Jos, ik denk dat het een combi is. De supermarkten gaan meer producten in hun assortiment opnemen (maatschappelijke druk, of bewuste klanten trekken), consumenten hebben vertrouwen in het Fairtrade-logo en als ze het dan zien, ook of zelfs bij een lageprijzen-discounter als Aldi, is de aankoopbeslissing makkelijk gemaakt. Ook mensen met een kleine beurs willen eerlijk boodschappen doen, en bij de Aldi kan dat!
"Meer dan driekwart van de Belgen koopt gecertificeerde producten, en 70% van hen zou graag een groter assortiment zien. Belgen kiezen steeds meer voor Fairtrade, en ook de verscheidenheid aan eerlijke producten in hun winkelkar is toegenomen. Een onmiskenbaar teken van vertrouwen, dat jaar na jaar bevestigd wordt: in 10 jaar tijd is de ontwikkelingspremie die wordt gegenereerd door de verkoop van eerlijke producten op de Belgische markt verdrievoudigd." schrijft Fairtrade Belgium.
Wil je het zeker weten, dan moet je het de mensen die het kopen vragen. Anders is het speculeren.
Cécile Janssen halen ze dit aandeel door doelbewuste consumenten, je weet wel die écht fairtrade willen kopen? Of door de verleiding dat het daar goedkoper is?
En de grootste Fairtrade-winkelketen in België is... Aldi. Dat schrijft RetailDetail.
Aldi heeft nu een marktaandeel van 16% op de snelgroeiende Belgische fairtrademarkt, een jaar geleden was dat nog 10%. De fairtradeproducten waar Aldi mee scoort zijn bananen en rozen.
Deze week is het Fairtradeweek bij Aldi, met fairtradeversies van kokosmelk, nectar, muesli en biosnoepjes. En de rozen natuurlijk.