Met ingang van 13 december wordt er nieuwe Europese regelgeving van kracht met betrekking tot allergenen. Vanaf dat moment moeten consumenten op de menukaart van restaurants terug kunnen vinden welke allergenen er in de aangeboden gerechten verwerkt zijn. Ook bij andere aanbieders moet de allergie-informatie voortaan gemakkelijk terug te vinden zijn, van de bakker op de hoek tot de supermarkt, meldt het Laatste Nieuws. In België kampen zo'n 200.000 mensen met een voedselallergie.

Uitzondering
In België heeft Volksgezondheid een uitzondering ingesteld op voorspraak van Horeca Vlaanderen. Het is voldoende als de klanten mondeling geïnformeerd worden over de allergenen en de gebruikte ingrediënten. Gunter Van Dyck, voorzitter van Allergienet (de vereniging voor mensen met een allergie), is er niet gerust op. "Die uitzondering deed ons de wenkbrauwen al fronsen, maar bij alle instanties valt te horen dat zelfs de Belgische interpretatie van de wet zeer wazig gebeurt. Over een dikke maand moet elke kelner, elke slagersvrouw en elke friturist op de hoogte zijn van welke ingrediënten in hun producten verwerkt zitten. Ik zie dat niet gebeuren. Opnieuw zullen we op restaurant moeten rekenen op de goodwill, maar een foutje is zó snel gebeurd", zegt hij in de krant. Niet iedereen die zich met voedsel bezig houdt is een 'halve voedingsdeskundige'.

Nederland: NVWA controleert
In Nederland zijn de horecaondernemers zelf verantwoordelijk voor informeren van hun klant over de 14 meest voorkomende allergenen: veertien glutenbevattende granen, ei, vis, pinda, noten, soja, melk, schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine. Ze kunnen dat mondeling, elektronisch of schriftelijk doen. De NVWA is belast met de controle en kan boetes opleggen als er geen goed allergenenbeleid is of als er afgeweken wordt van de receptuur.

Fotocredits: Alpha
Dit artikel afdrukken