Een paar maanden geleden startte de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop een internetverkiezing voor een nieuwe, aanlokkelijke, naam voor de 'doggybag'. In de VS is de doggybag al lang ingeburgerd. Je kunt daar zonder problemen het dat je niet op krijgt bij een restaurantbezoek, rustig laten inpakken om mee naar huis te nemen. Het is een eenvoudige en klantvriendelijke manier om voedselverspilling terug te dringen.

Restorestje
In Gent, de meest 'groene' stad op het gebied van voedselverspilling en gezond eten, werd vandaag de verkiezingsuitslag bekend gemaakt. Meer dan 6.000 mensen bleken hun stem uitgebracht te hebben. Met 28% van de stemmen bleek 'restorestje' het meest in trek. Aan de Franstalige kant werd gekozen voor Rest-o-Pack. 'Test-Aankoop zal nu zoveel mogelijk restaurants aanspreken om het restorestje meer te promoten. Stad Gent zelf lanceert een digitale kaart waarop alle restaurants zullen te zien zijn die gebruik maken van het restorestje. Op dit moment zijn het er al 46', schrijft De Standaard. De eerste 5.000 restorestjes zullen door de Stad Gent gratis uitgedeeld worden onder de deelnemende restaurants, let wel, per fietskoerier. Restaurants waar je het restorestje kunt krijgen, zijn te herkennen aan een sticker op het raam.

Voedselveiligheid
HoReCa Vlaanderen is blij met het initiatief, maar wijst er wel op dat de consument zelf verantwoordelijk is voor de voedselveiligheid van het eten in het restorestje. "Wanneer het eten in de doggybag bijvoorbeeld te lang of niet koel bewaard wordt en slecht wordt, mag het niet zo zijn dat de restauranthouder daar aansprakelijk voor is", citeert De Standaard.

Fotocredits: restorestje-sticker, Stad Gent
Dit artikel afdrukken